שווי מס על שימוש ברכב – האם המס הזה הוא אכן שוד?

עמרי מילמן ותומר הדר, “ועדת הכספים לרשות המיסים: שנו את שווי השימוש ברכב או שנשנה באמצעות חקיקה”, באתר כלכליסט, 27 ליוני 2018

כל עובד המחזיק ברכב צמוד משלם שווי שימוש בגובה 2.48%, הנקבע לפי מחיר הרכב כשהוא חדש. חברי הוועדה דרשו הפחתה ל-1.8% כנהוג במדינות ה-OECD והקלות נוספות. גפני: “שיטה שנועדה להעשיר את קופת האוצר”

כך טוען ח”כ גפני על גובה שווי השימוש ברכב לצרכי מס, גפני לא יוצא דופן בין הפוליטיקאים. מצד אחד הם אוהבים להיות נדיבים בשימוש בכספי ציבור, אבל מצד שני מלינים על משרד האוצר כשהוא גובה מיסים. על פי גפני והדומים לו, משרד האוצר סתם רוצה להעשיר את קופת המדינה בשביל הכיף או בגלל איזו תאוות בצע, ולא בגלל שגפני וחבריו רוצים תקציב ציבורי שמן, שמן אף יותר מ”העושר” של קופת המדינה, שנאלצת לגייס חוב. חוב להזכירכם משמעותו מס שאנחנו והילדים שלנו נשלם בעתיד.

כמו בכל מערכת יש גם עיוותים ובעיות בתחום מיסוי ההטבה של שימוש ברכב. לא לכל דבר יש פתרון וח”כ אוהבים לסבך במקום לפשט. בשורה התחתונה, הרכבים הצמודים מהעבודה הם תופעה לא רצויה (עידוד שימוש ברכב פרטי). אז אם למרות המס הכבד המוטל עליהם, רבים מאוד בוחרים לקבל את ההטבה אז כנראה שהמס לא גבוה מידי, אולי דווקא נמוך מידי. אני לא חושב שיש עוד מדינה בעולם שמעסיקים מחזיקים רכב לעובדים כחלק מחבילת השכר.

ועוד דבר מעניין שלמדתי מהכתבה:  ח”כ עודד פורר, גם הוא לא מרוצה מהעניין וסבור שמדובר בגניבה מהציבור, לא פחות. יפה שח”כ שבימים רגילים אוהבים לעשות שימוש בכספי ציבור אמצו את הלוגו הליברטריאני “מס זה שוד”