פרשנות למקבץ כותרות בנושא כלכלה בתקשורת

1. משבר הטייסים באל-על

תומר הדר, “משבר הטייסים באל על: שתי טיסות בוטלו הבוקר”, באתר כלכליסט, 28 ליוני 2018

שוב ביטולי טיסות בגלל משבר הטייסים באל על: לאחר תקופת רגיעה, בוטלו שתי טיסות ארוכות טווח – האחת לניו יורק והשנייה להודו. שתי הטיסות בוטלו, לפי אל על, “מסיבות מבצעיות”, כלומר לא נמצאו טייסים שיאיישו את הטיסות בפועל. 9 טיסות כבר בוטלו בשבועיים האחרונים.

אבל למה אין לאל על מספיק טייסים? האם זה לא קשור לארגון העובדים (הטייסים), עם תרבות של ועד בחברה ממשלתית, שסחט וסחט ושיבש ושיבש – כולל את הקורסים להכשרת טייסים (בשביתה הקודמת) – ויצר חברה עם מחסור בטייסים ועם עלויות שכר טייסים בלתי סבירות, והתוצאה חברה לא מתפקדת. כלכליסט לא טורח לשאול מדוע אין מספיק טייסים. הדיווח בדהמרקר מאוד דומה.

 

2. מירי רגב מתראיינת בגלי צה”ל

שמעתי את הראיון הבוקר בגלי צה”ל עם השרה מירי רגב. רגב כצפוי דיברה בלהט פופוליסטי והתחמקה באלגנטיות מכל השאלות כולל מהקלטות שמראות שהיא סותרת את עצמה ואמרה מה שהבייס שלה מצפה ממנה. המראיינים ירון דקל ועמית סגל שאלו שאלות טובות. אבל הראיון היה מעיק ומשעמם. לא יודע מי מהשניים היה הנודניק, אבל אין טעם לשאול את אותה שאלה (שאלה טובה, כן) שבע פעמים ולקבל שבע פעמים את אותה התשובה. זה משעמם.

 

3. מתווה הגיוס לחרדים

מירב ארלוזרוב, “חילונים, תתעוררו: זה מה שקרה בזמן שנלחמתם בגדר הפרדה בכיכר רבין”, באתר דהמרקר, 28 ליוני 2018

תכלס, אנחנו – הציבור שאינו חרדי – עם אובססיית ה”שוויון,” מתעקשים על “גיוס” חרדים או על שירות אזרחי (שזה סתם עוד צינור להזרמת כסף ציבורי לחרדים), ודופקים את עצמנו. הצבא לא צריך את החרדים ומוטב לשחרר אותם שיצאו לעבוד, יממנו את עצמם, וישלמו מיסים. כמו שניתן לפטור משירות בנות דתיות (פטור בהחלט מקומם, אבל אפשרי) אפשר גם לפטור בנים חרדים. את המשרתים צריך לפצות בשכר סביר, ובלי כל מיני התניות אוויליות של עבודה מועדפת אחרי השירות. שוויון אמיתי זה תשלום שכר הוגן למשרתים בצבא העם (פחות ממחצית הציבור).