עלות שולית עולה

יש לבני אדם נטייה לחשוב באחוזים גם כאשר זה לא ממש סביר. למשל, מחקר מראה שאם יש אפשרות לקנות מוצר מסוים, נניח ככר לחם, ב-20 שקלים בחנות א’ ליד הבית, או במחיר 10 שקלים בחנות ב’ (אותו הלחם בדיוק) מרחק חמש דקות הליכה, אז רבים יבחרו ללכת חמש דקות ולחסוך 50%.
לעומת זאת, אדם שנמצא בחנות ובוחן רכישת מוצר יקר בהרבה, למשל מקרר ב-3,020 שקלים, לא יטרח ללכת חמש דקות בשביל לקנות את אותו המקרר ב-3,010 שקלים. כאן החיסכון הוא שבריר האחוז.
אבל בשני המקרים בתמורה להליכה של חמש דקות האדם יכול לחסוך 10 שקלים.
ובכן, זה מאוד רלוונטי למצב החירום שבו אנחנו נמצאים. כאשר העלות המוערכת של המלחמה היא 200 מיליארד שקלים, פתאום סכומים שנראו לנו מאוד גבוהים, כמו למשל 14 מיליארד שקלים (או משהו כזה) של ההסכמים הקואליציוניים, נראים קטנים. ובוודאי ש-150 מיליון שקלים – תקציב הבזבוזים של שר המורשת – זה ממש כסף קטן. חבל בכלל לחשוב על זה.
זו טעות. טעות חמורה למעשה.
תחשבו למשל על משק בית ללא נכסים עם הכנסה שוטפת של 10,000 שקלים לחודש, שמכסה את ההוצאות בנוחות מינימאלית. הוצאה לא צפויה של 100 שקלים לא תכאב יותר מידי. יש בסל הצריכה של משק הבית דברים שאפשר לוותר עליהם. לא נעים אבל לא נורא.
הוצאה לא צפויה של 1000 שקלים כבר כואבת יותר כמובן. אבל העניין הוא שאחרי הוצאה לא צפויה של 1000 שקלים, הוצאה נוספת של 100 שקלים כבר כואבת הרבה יותר.
כך גם בתקציב המדינה. כאן הכאב בזמן חירום אינו מידי. כל הוצאה נוספת היא עוד גרעון ולכן גידול בחוב ולכן גידול בתשלומי המיסים בעתיד. והנה חזרנו למשק הבית שכבר נפלו עליו תשלומים של עשרות אלפי שקלים, ואז הוצאה נוספת של מאות שקלים כואבת יותר. (אמנם נשלם את עלות המלחמה לאורך תקופה ארוכה, אבל כדאי לזכור ש-200 מיליארד שקלים זה 20,000 שקלים לנפש בישראל, שזה 80,000 שקלים למשק בית עם ארבע נפשות שמשלם מיסים כמו הישראלי הממוצע, והעלות היא למעשה הרבה יותר גבוהה בגלל הריבית והנטל העודף של המס.)
לכן דווקא בשעת חירום חשוב שהממשלה תעצור בזבוז כספי ציבור על הטבות פוליטיות. לא רק הסכמים קואליציוניים מזיקים אלא גם בזבוזים צנועים יותר על משרדי ממשלה מיותרים ואף מזיקים, כמו משרד המורשת עם תקציב של 150 מיליון שקלים. ביטול כל המשרדים המיותרים יכול כמובן לחסוך לנו, משלמי המיסים, הרבה הרבה יותר.
עוד על כלכלה בשעת מלחמה בפרק בפודקאסט “עושים חשבון” שהקלטנו אתמול, עכשיו בתור לעריכה, וישוחרר ביום ראשון הקרוב.