שירותי תחבורה ציבורית ללא תשלום?

עוד הצעת חוק הזויה של הסוציאל פופוליסטים:
אמציה סמקאי, “ישראל היום,” מדווח על הצעת חוק למתן שירותי תחבורה ציבורית ללא תשלום, שהוגש עלי ידי חברי הכנסת: תמר זנדברג, איתן כבל ודב חנין.

 

אמציה סמקאי, “החינם הזה יעלה לנו המון כסף”, באתר ישראל היום, 9 לפברואר 2018
 
לא רק שמדובר בחוק יקר ומזיק וחסר כל הגיון, סמקאי מראה בצורה ברורה שמציעי החוק פשוט מסלפים את העובדות בדרך לקידום עוד חזון סוציאלסטי פופוליסטי.
כמה נקודות הבהרה שלי: הטענה המרכזית של מקדמי החוק היא הטענה המקובלת, אך שגויה, שחשוב לעודד שימוש תחבורה ציבורית כתחליף לשימוש ברכב פרטי. המדינה לא צריכה לעודד אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית, אן לעשות כל פעולה אחרת. הממשלה צריכה לתמחר משאבים במחסור בצורה נכונה. (ולהשקיע, או לאפשר השקעה של המגזר הפרטי, בתשתיות תחבורה פרטית וציבורית).
תמחור נכון של השימוש ברכב, כלומר גביית תשלום על נסיעה בכבישים עמוסים, תגרום לצמצום השימוש ברכב פרטי ולצמצום הפקקים, ובכך לשיפור ניכר באיכות התחבורה הציבורית. צמצום השימוש ברכב פרטי אינו דומה לגידול בשימוש בתחבורה ציבורית. עידוד השימוש בתחבורה ציבורית, על ידי הורדה נוספת במחיר (המאוד נמוך היום ביחס לעלויות ובהשוואה בינלאומית), יצמצם שימוש ברכב פרטי מעט אם בכלל, יהפוך את השירות הציבורי ליקר למשלם המיסים ולגרוע יותר למשתמש. למעשה, יתכן שכתוצאה מהוזלה נוספת של התחבורה הציבורית, השירות יהיה כל כך גרוע שנראה יותר שימוש ברכב פרטי. הביקוש לנסיעות אינו קשיח לחלוטין, רחוק מאוד מזה.
 
קישורים לפוסטים רלוונטיים בבלוג: