על יכולת הממשלה לגבות מיסים ומטבעות מבוזרים

רעיון מעניין של Tom Cohen שהופיע בפייסבוק, שמבוסס על המחקר שלי עם יורם מישר, צביקה נאמן ולואיג’י פסקלי:

יתכן ששימוש במטבעות קריפטוגרפים יחליש את הממשל, בהגדרה?
אתמול קראתי את המאמר של מיישר, נימן, פסקלי, ו Omer Moav על התהוות היררכיה וממשל דרך חילוץ רווחים (מה המילה בעברית ל-appropriability? אין לי מושג)
במאמר החוקרים מדגימים איך בניגוד לתפיסות המקובלות לפיהן היררכיה מורכבת נבעה מעליה בפרודוקטיביות, יתכן שרוב עד כל צמיחת ההירכיה המורכבת והממשל ניתנת להסבר ע״י היכולת לחלץ ערך מהאוכלוסיה – aka למסות – על מנת לתמוך בהיררכיה הזו.
המאמר מראה איך בעבר עליה בפרודוקטיביות של גידול דגנים, אותם קל למסות, אכן תורגמה לעליה במורכבות היררכית של ממשל – אך עליה בפרודוקטיביות של גידול פקעות כמו תפוחי אדמה, שאותם לא קל למסות, לא תורגמה לעליה במורכבות היררכית ממשלתית.

בזמן שקראתי את המאמר לא יכולתי שלא לחשוב על צעדים שממשלות מודרניות לוקחות כדי להקל על עצמן במטלת איסוף המיסים. העלמת מס באמצעות שימוש במזומן מתורגמת לחוקים שמטרתם לצמצם את השימוש במזומן. ממשלות מסויימות אפילו מדברות על לסיים את השימוש במזומן כליל, כדי להקשות על העלמת מס.
האכלוסיה הכללית לרוב לא מתנגדת לצעדים כאלו, שכן האמצעים בהם משתמשים להעלמת מס הם לרוב מסורבלים יותר מהכלים שאנחנו גם ככה מעדיפים להשתמש בהם היום – למה להשתמש בשטרות נייר כשאפשר להשתמש בכרטיס פלסטיק? הרבה יותר נוח.
עם זאת, האלטרנטיבות שצומחות בימים אלו בדמות מטבעות קריפטוגרפים מחזירים הרבה מהמאפיינים של מזומן, אבל עם ההבטחה להיות נוחים אפילו יותר מהשירותים העטופים בדמות שירותי אשראי והעברות בנקאיות. כשההבטחות האלו יתחילו להתממש, כיצד יוכלו להגיב ממשלות למציאות החדשה בשטח? האם רמת קושי גבוהה יותר לאכוף מיסוי על האוכלוסיה תיתרגם למבנים היררכים פשוטים יותר?
להבנתי המחקר בתחום עוד בראשיתו, וימים יגידו. אבל אני חושב שיהיה מעניין.

עד כאן הדברים של תום, ורק אוסיף שאני לא בהכרח קונה את התאוריה, גם אם היא מעניינת, ומצרף קישור לפוסט שלי על המחקר המדובר:

ההסבר לפערים בהיררכיה בין מדינות