יובל נוח הררי על היתכנות הכנסה בסיסית אוניברסלית

יובל נוח הררי, בראיון מול קהל בקטע מתוך הרצאת TED בנושא Nationalism vs. globalism: the new political divide.

בנוסף להתייחסותו להיתכנות הכנסה בסיסית גלובלית, הררי נשאל מה ניתן לעשות לצמצום אי השוויון בארצות הברית ובכלל בעולם, זאת מאחר ואי השוויון גדל מאוד בעשורים האחרונים.

יש לי הרבה הערכה להררי, אבל לצערי, כמו רבים שהם מומחים להכול, הוא מדבר די הרבה שטויות כשהוא מגיע לתחומים שהוא לא מבין בהם, בפרט בכלכלה. לפני שאגע בטעות המרכזית של הררי, קצת פרספקטיבה רחבה יותר: השיח של הררי עם השואל והמראיין המהנהן, מזכיר לי (וזה רק אסוציאציה שלי – לא ביקורת על הררי) את הטינה לקפיטליזם. (אולי בגלל הפוסט הקודם – ביקורת על הטור של ד”ר קוק). הטינה לקפיטליזם מאוד מעניינת אותי. ראו למשל את הפוסט שלי על הדיון “קץ הקפיטליזם” באוניברסיטת תל אביב:

עומר מואב, “קץ הקפיטליזם? או סתם בזיון באוניברסיטת תל אביב”, בלוג בעיקר כלכלה, 24 במרץ 2018

ובכן, טוענים המבקרים שבגלל הקפיטליזם אי השוויון בהכנסה בין בני האדם בעולם הוא מאוד גבוה והולך וגדל. ובכן, צודקים ולא צודקים. אכן אי השוויון גבוה – הרבה יותר מאי השוויון לפני 200 שנה – אבל הוא מצטמצם מאוד מהר בעשורים האחרונים. והם גם צודקים שזה בזכות הקפיטליזם.

אכן, מדינות רבות שאמצו את כלכלת השוק, נהנו מצמיחה כלכלית מאוד מרשימה, מדהימה לדעתי, בשתי המאות האחרונות. אולי קפיטליזם לא מבטיח צמיחה כלכלית מהירה ובת קיימה לכל מדינה בעולם, אבל כל שיטה אחרת בוודאי שלא מצליחה להתחרות. אז מה באמת עשה הקפיטליזם בעולם? בגדול: חילץ את רוב בני האדם מחיי עוני נוראיים. בתהליך הזה נפתחו פערים כלכליים בין מדינות ולכן בין אנשים, אבל התהליך הזה שיפר את איכות החיים של רוב בני האדם.

מי שבכל זאת חושב שחזות הכל זה האי שוויון, אז גם האי שוויון מצטמצם מאוד בעשורים האחרונים – מוזמנים לראות את הנתונים כאן: Global Economic Inequality. דוגמא אחת (מני רבות בקישור המצורף) לאותו צמצום פערים, מתוארת בגרף הבא שמשווה את התפלגות ההכנסה הגלובלית בשנים 1800,1975 ו-2010. במדינות: אירופה, אסיה, אפריקה וצפון אמריקה (שימו לב לקו העוני הבינלאומי באדום):

 

 

חזרה לראיון של הררי, שלא מטיף נגד קפיטליזם, אבל סבור שהאמונה בקפיטליזם (מה שזה לא יהיה) היא דת. הררי טוען שבגלל הפערים הגדולים בין המדינות לא ניתן לדבר במושגים של הכנסה בסיסית גלובלית. הררי טועה בגלל שכל הפלפול שלו על הכנסה בסיסית אוניברסלית, בראיון המצורף מעלה, מפספס את העובדה הפשוטה: אי השוויון העולמי מצטמצם. ראו את הנתונים בקישור.