התוכנית הכלכלית החדשה של נתניהו והליכוד

לא חשבתי שנתניהו יציג תכנית כלכלית רצינית אחרי כל ההבטחות שלו ושל שמחון, אבל המציאות הפתיעה אותי. לרעה.
נתחיל:
יש שלושה תנאים להצלחה: ממשלה יציבה, הובלה אישית של ראש הממשלה – אני לוקח על עצמי את המשימה, כפי שעשיתי בשלושה המשברים הכלכליים הקודמים. הדבר השלישי, אני מביא תוכנית חירום זמנית ונועזת כדי להוריד את המחירים. יש שני מרכיבי יסוד בתוכנית שלנו – בלימת עליית המחירים והפחתת מיסים.
זה סתם פטפטת, אפשר לעבור הלאה:
בלימת עליית המחירים – הפחתת מחירים מיידית על מחוללי האינפלציה: נוריד את מחיר החשמל, את מחיר הדלק, את מחיר המים ונקפיא את תעריפי הארנונה לשנה. אלה צעדים שישפיעו על כל המחירים במשק. נוריד את מחירי המזון באמצעות הורדת מיסים ומכסים.
נתחיל מהסוף: הורדת מכסים זה צעד בכיוון הנכון, אבל ממש לא מספיק. בשביל להוריד מחירים צריך להגדיל תחרות, וזה דורש הרבה יותר מהורדת מכסים. זה דורש עבודה קשה – להבין היכן בדיוק חסמי התחרות, מהן הבעיות הרגולטוריות והיכן רשות התחרות מתקשה במאבק בחוסמי היבוא המקביל. ולמה רק מזון? יש מגוון רחב של מוצרי צריכה, חלקם בסיסיים (כן, דיאודורנט בישראל זה בסיסי, למי שלא הבין עד היום..) שבגלל יבואנים בלעדיים וחסמי תחרות מאוד יקרים.
ובנוסף, אחרי הפטפטת על המנהיגות בפסקה הפותחת, מתבקשת השאלה: איפה היית עד עכשיו?? למה לא טיפלת ביוקר המחייה ב-12 שנים שהיית ראש ממשלה? אם כל כך קל לך להיות המנהיג “שמוביל אישית” למה לא הורדת מכסים? שזה עוד קל יחסית. אולי לא במקרה נתניהו לא מזכיר ענייני רגולציה, שזה באמת דורש עבודה…
ממשלת בנט/לפיד/ליברמן, חשוב להזכיר, גם אם בהצלחה חלקית, הדגימה שיש מהלכים פשוטים להורדת יוקר המחייה שניתן לעשות אותם בשנה מהלכים שנתניהו לא עשה בלמעלה מעשור.
וחזרה להתחלה: הוזלת החשמל, הדלק, המים והארנונה לא מורידים את יוקר המחייה. זה סבסוד ממשלתי על חשבון העתיד. מהלכים חסרי אחריות אבל קלים לביצוע…
ננפיק אג״ח ממשלתי שצמוד למחירי הדיור. זה יוריד את הביקוש בשוק.
רעיון מאוד מעניין, אבל ממש מזיק, שלא יוריד כלל את מחירי הדיור ויפגע בשוכרי הדירות, ובנוסף מדובר בשימוש בכלי של אג”ח ייעודיות שיכול להסתיר בעלויות המימון של הממשלה סובסידיה אדירה לרוכשי האג”ח (לרוב בעלי ההכנסה הגבוהה). למעשה מדובר על מהלך של הרחקת המשקיעים משוק הדיור. כפי שכבר הסברתי לא פעם (מוזמנים להאזין לפרק הרלוונטי בפודקאסט – “דירה להשכיר- המלחמה במשקיעים” ולקרוא את הפוסטים הרלוונטיים בבלוג), הרחקת המשקיעים מהשוק לא מורידה לאורך זמן את מחירי הדירות אבל פוגעת קשה בשוכרי הדירות.
החידוש בהצעה של נתניהו היא שבמקום להרחיק את המשקיעים על ידי מיסוי הוא יעשה את זה על ידי הנפקת אג”ח – שזה למעשה יחייב את משלמי המיסים לעשות שורט על שוק הדיור בישראל. באמת תודה רבה.
בהקשר הזה כדאי לציין שמשרד האוצר יצא במהלך חשוב של ביטול האג”ח הייעודי לפנסיות (עשה את זה בצורה שגויה לצערי – ממליץ על הפרק הרלוונטי בפודקאסט “הרפורמה המסוכנת שעברה מתחת לרדאר”), ועכשיו שוב להכניס אג”ח ייעודי זה פשוט נורא. נזק אדיר.
נקצר את הזמן לקבלת היתרי בנייה ונקדם אכיפה בדיעבד – הקבלנים והיזמים יבנו, ואם הפרו חוק תהיה אכיפה בדיעבד. 
יפה. קצת בעיתי האכיפה בדיעבד, אבל בסדר. פישוט הביורוקרטיה זה הכיוון. שוב, ניתן כמובן לתהות, מדוע להאמין שנתניהו יצליח היכן שהוא כשל למעלה מעשור. ולא שממשלתו לא ניסתה…
נמשיך את סבסוד הקרקע לבנייה לזוגות צעירים
עוד מחיר למשתכן? כדאי להדגיש: סבסוד קרקע לא מוריד את מחירי הדירות בשוק החופשי! חד משמעי! אין בכלל ויכוח בין מי שמבין מעט כלכלה. (גם את זה הסברתי בעבר בבלוג, מוזמנים לקרוא – יש בבלוג מנוע חיפוש), וכמובן שאין צורך להוסיף הסברים על תכנית הסובסידיה וההגרלות ההזויה שהמציא כחלון וממשלת השינוי הרחיבה.
 נתקצב תשתיות תומכות לפני הבנייה. אנחנו נעבוד בשיטת המקל והגזר מול הקבלנים. אם יחזיקו קרקעות ולא יבנו – יקבלו מקל. אם יבנו מהר – יקבלו גזר.
סתם פטפטת. אין כאן שום חידוש, אבל בסדר. כיוון נכון.
נביא חינוך חינם לילדים בגילאי 0-3. זה יוזיל את העלות למשפחה בעשרות אלפי שקלים. זה מצמיח את המשק ויאפשר לבן או בת הזוג לצאת לעבודה.
וואו! איזה רעיון מקורי…
כמובן שמדובר ברעיון מזיק, שכבר הרחבתי עליו בפוסטים רבים. על קצה המזלג: מעמד בינוני עד גבוה, שמסתפקים בשניים-שלושה ילדים יסבסדו את בעלי ההכנסה הנמוכה שמביאים ילדים רבים. איך זה בדיוק מוריד להם את יוקר המחייה? לחרדים זה יעזור…
ולפני שאתם קופצים עלי שאני שלילי בגלל שמדובר בהצעות של נתניהו, אתם יכולים לראות שהפוסטים שלי מהתקופה האחרונה שמסבירים מדוע מדובר בהצעות גרועות בכלל מכוונים נגד ממשלת השינוי.