הסכנה של פיקוח על שכר הדירה לא חלפה

השילוב של חברת כנסת חסרת יושרה, שדוחפת במרץ לכיוון של פיקוח שכר דירה, עם כנסת פופוליסטית, משרד אוצר שנשלט על ידי נטו כחלון, ותקשורת עם אג’נדה סוציאליסטית שמקדמת בורות, יכול להוביל לחוק שמטרתו הורדת שכר הדירה על ידי פיקוח מחירים. סתיו שפיר היא בעיקר חסרת יושרה שמטעה את הציבור, ובהעדר תקשורת מקצועית בתחום הכלכלי, ההטעיות שלה מקבלות במה נרחבת ללא ביקורת.

בטור שהיא פרסמה אתמול בגלובס היא מעלה מגוון טיעונים חסרי כל הגיון, שעיקרם שיש הצדקה לרגולציה בתחום השכירות ואפילו פיקוח של ממש על שכר הדירה בגלל שהמדינה בכל מקרה מעורבת בשוק הדיור, והטיעונים נגד פיקוח על שכר דירה הם “טיעונים של פקידים ושרים שנשמעו כאילו נהגו לפני 30 שנה ונעו בין התכחשות מוחלטת לבעייה לבין תיאוריות שנשמעו “כלכליות”, אך התעלמו מהמציאות.” כדאי להדגיש: חלק מהדברים ששפיר כותבת נכונים – זה תרגיל ידוע בדמגוגיה – עובדות נכונות שאינן מצדיקות בשום אופן את המסקנות שלה.

כדאי באמת לדבר על המציאות: בכל מקום שנוסה פיקוח אפקטיבי על שכר הדירה – פיקוח שמוריד את שכר הדירה מתחת למחירי השוק – זה נגמר רע. רע מאוד למען הדיוק. יש עשרות ואולי מאות מקרים ואין יוצא מן הכלל. פיקוח שכר דירה מוביל למחסור, תחזוקה לקויה, שוק שחור, והרס של שוק השכירות.

לא מאמינים? מוזמנים לקרוא את נייר המדיניות שכתבתי עם דרור אבידור שסוקר את העובדות באופן מסודר. הנייר זמין בבלוג תחת “ניירות מדיניות”
https://omermoav.com/444-2/

יותר מזה, שפיר כותבת:
“זה לא המצב בעולם. ברוב העולם המערבי ישנה רגולציה שמבטיחה כללי משחק בשוק השכירות, ואפילו פיקוח של ממש על מחירים ועלייתם. בהולנד, למשל, הממשלה קובעת את ההעלאה המותרת המקסימלית מדי שנה. בצרפת שכר הדירה עולה בצמוד למדד בלבד, וחוזה סטנדרטי נמשך שלוש שנים. גם בקנדה ובמדינות שונות בארה”ב יש פיקוח חלקי על שכירות. מחקרי ה-OECD מוכיחים שרגולציה מאוזנת בשוק השכירות ועידוד שכירות ארוכת-טווח מורידה את הלחץ משוק הדיור ומפחיתה מחירים.”

שימו לב להטעיה. אכן יש מדינות בעולם שמפקחות על מחירי השכירות. לכן אנחנו יודעים להראות כמה הפיקוח הזה מזיק. אבל הקישור של הפיקוח עם “מחקרי ה-OECD” מוליך שולל: כלכלני ה-OECD מתנגדים בצורה חד משמעית לפיקוח על שכר הדירה, פיקוח שנועד להוריד מחירים מתחת למחיר השוק. גם לגבי רגולציה כזו או אחרת יש ויכוח ומחקרי ה-OECD בשום אופן לא מוכיחים את מה ששפיר טוענת. הם אגב כן מדגימים איך צמצום רגולציה וביטול פיקוח שכר דירה היטיב עם שווקי הדיור בארצות שונות.

ואחרון, לא ברור על מה בדיוק מלינה סתיו שפיר, הרי רק לפני מעט פחות משנה היא ורועי פולקמן העבירו בכנסת, תחת השם המטעה “שכירות הוגנת,” חוק שעוסק ברגולציה של שוק השכירות, וכך היא אמרה אז: “הסדרת כללי משחק הוגנים בשוק השכירות היא אחד מהיסודות החשובים ביותר לפתרון משבר הדיור בישראל. המהפכה הזו תשפיע על החיים של כל שוכר ושוכרת בישראל, שלראשונה יזכו לתנאים הוגנים ולוודאות קורת גג שתחתיה הם חיים”.

כמובן שהחוק לא שינה כמעט כלום (כתבתי אז שמדובר בחוק אווילי שרק יגרום לנזק מועט).

הטור המטעה של שפיר:
סתיו שפיר, “שכירות למגורים – תחום פרוץ שחייב הסדרה” באתר גלובס, 5 לפברואר 2018