אתם שם באקדמיה מנותקים מהשטח…

אחד הטיעונים הנפוצים ביותר בקרב המתעמתים איתי ועם כלכלנים אחרים הוא הטיעון שהתאוריות שמנחות אותנו מנותקות מהמציאות ומנותקות מהגורם האנושי, ובפרט מחוסר הרציונאליות של בני האדם. ועובדה, ממש לאחרונה פרס הנובל הוענק למי שהוכיח שבני אדם אינם רציונליים. כמובן שהטיעון הזה זוכה לפופולריות במיוחד כשאין יכולת להתמודד עם הדברים, ובכל זאת כמה הערות:

א. פרס נובל ניתן כבר פעמיים על “כלכלה התנהגותית” – לדניאל כהנמן ולאחרונה לריצ’רד ת’אלר. אף אחד מהם לא קיבל את הפרס בגלל שהוא הוכיח שבני אדם אינם רציונליים. הם בעיקר הראו שההטיות מהרציונליות הן שיטתיות. אין כל חדש שבני אדם אינם רציונליים (גם אם לא ברור מה בדיוק הכוונה במושג רציונליות). ואגב, רוב מבקרי “הרציונליות” כלל לא יודעים למה הכלכלנים בכלל מתכוונים כשהם אומרים “רציונלי.”

ב. אני לא רוצה לטעון שאין כלכלנים באקדמיה שמפתחים מודלים מנותקים מהמציאות. בהחלט יש! אבל, רוב המחקר הכלכלי הוא מחקר שמנסה להבין קשרים בין משתנים על סמך ניתוח זהיר של נתונים. לא רציונליות ולא תאוריה, ניתוח נתונים. הנתונים הם מהשטח, כך שלטעון לניתוק מהשטח זה פשוט מגוחך.

ג. הגיליון האחרון של כתב העת של האגודה האמריקאית לכלכלה מספק דוגמה: הנה המאמרים שהופיעו בו (כמעט כולם מבוססים על ניתוח נתונים)

American Economic Review Vol. 108 No. 2 February 2018

1. (אינו מאמר המתאר מחקר).

2. המחקר בוחן על ידי ניתוח חכם של נתונים את ההשפעה של מעצר לפני משפט על סיכויי ההרשעה, פשיעה ותעסוקה בעתיד. (ממצאים: מעצר מגדיל סיכויי הרשעה בעיקר בגלל הודאות באשמה, ופוגע בסיכויי תעסוקה בעתיד. אין השפעה ברורה על פשיעה).

3. ניתוח בעזרת סימולציה של מודל של שוק הדיור את השפעת ההכרה בהוצאות המשכנתה לצורכי מס בארה”ב על מחירי דיור, בעלות על דיור ורווחה. כלומר מאמר עם מנה יפה של תאוריה ולא ניתוח נתונים. עדיין לא מדובר בתאוריה מנותקת מהמציאות ודי ברור שאין דרך מוצלחת יותר לענות על השאלות החשובות הללו. ועוד דבר ברור: האיש “מהשטח” (למשל את מי שהתקשורת אוהבת לראיין: קבלן בניה, שמאי, או שוכר דירה), לא יכולים לתת תשובה רצינית לשאלה הזו.
(ממצאים: ביטול ההכרה לצרכי מס תגרום לירידת מחירי הבתים, להגדלה בבעלות של משקי בית על בתים, ירידה בחוב למשכנתה וגידול ברווחה).

4. ניתוח בעזרת נתוני סקר של ההשלכות של חוסר וודאות של מדיניות רווחה על הרווחה. (ממצאים: אנשים מוכנים לוותר בממוצע על 6% מתשלומי הרווחה העתידיים שלהם בתמורה לוודאות בקבלת התשלומים).

5. ניתוח בעזרת נתונים של ההשלכות הכלכליות של אשפוז בבית חולים בארה”ב. (ממצאים: אשפוז מגדיל הוצאות ומקטין הכנסה – המאמר כמובן מספק מספרים).

6. ניתוח (נתונים) לגבי הקשר בין יעדי יצוא ועלויות חמרי גלם. (ממצאים: יצוא לארצות עשירות גורם לעלויות גבוהות יותר של חמרי גלם – המנגנון הוא כפי הנראה באיכות גבוהה יותר של המוצרים)

7. מחקר המבוסס על נתונים מגרמניה בוחן את השפעת מס חברות על שכר. (ממצאים: העובדים נושאים בכמחצית נטל העלאת מס חברות דרך ירידה בשכרם).

8. תאוריה וניסוי על הנטייה לשקר – הטענה היא שיש עלויות נפשיות לשקר. (ממצאים על סמך ניתוח נתוני מניסוי: אנשים משקרים אבל קצת מרסנים את עצמם למרות שהיו יכולים להרוויח יותר אם היו משקרים יותר)

9. הכותבים מפתחים גישה לניתוח אמפירי של נתונים משוק ההון. (ממצאים: תקראו לבד, אין לי כוח לזה…)

10. תאוריה על סדר השמות של כותבי מאמרים באקדמיה. הכותבים טוענים שמוטב להחליף את המסורת (במחקר הכלכלי) של סדר כותבים על פי האלף בית, בהגרלה.

11. מחקר על הקשר בין העדפות לגבי מידת החלוקה מחדש של ההכנסה ומידת הניידות הבין דורית בהכנסה. המחקר מבוסס על נתונים.

12. הערה על תאוריה של מכרזים

13. תשובה להערה