תוכנית מחיר למשתכן – “חוגגת” יומהולדת 3 שנים (פוסט לשר האוצר כחלון)

ענת דניאלי, “צניחה של 85% במכירות מגרשי מחיר למשתכן”, באתר כלכליסט, 9 ליולי 2018

שלוש שנים לאחר השקתה, מחיר למשתכן מאבדת גובה: יזמים קנו רק כ־16% מהמגרשים שהמדינה שיווקה במחצית הראשונה של 2018 – לעומת 65% בתקופה המקבילה. משרד האוצר: “התוכנית נותנת מענה, נמשיך לבנות דירות מוזלות”.

“כלכליסט” בדק את שיעור ההצלחה של מכרזי היוזמה – וגילה כי מחיר למשתכן ניצבת בפני בעיה: מתוך 140 מגרשים ששווקו במסגרת היוזמה במחצית הראשונה של 2018, שבהם ניתן לבנות כ־17 אלף דירות, יזמים רכשו רק 23 מגרשים, כ־16% מכלל המגרשים ששווקו, ובהם זכויות בנייה ל־9,643 דירות. בהשוואה למחצית השנייה של 2017, שבה נמכרו 154 מגרשים, מדובר בירידה של 85%.


אדוני שר האוצר, מר משה כחלון, 

למקרה שפספסת את השיעור במבוא לכלכלה: כשמנסים להוריד מחיר דרך פגיעה בביקושים הכמות יורדת אם ההיצע אינו קשיח לחלוטין. מסתבר, אדוני השר, כפי שהזהרתי אותך בעבר לא פעם ולא פעמיים, שהיצע הדיור בישראל אינו קשיח. כשאתה מקטין ביקושים הקבלנים לא מסתערים על המכרזים, מקטינים את קצב התחלות הבניה, ומוכרים פחות דירות. יש לזה בוודאי השלכות מזיקות להיצע שירותי הדיור לטווח הארוך, כפי שאני בטוח שאתה מבין. אבל אולי פשוט לא אכפת לך?

אז אם לא אכפת לך, וכל מה שמעניין אותך זה להטעות את הציבור, בידיעה הסבירה שיש מספיק טמבלים שיתלהבו מהתכניות האוויליות שלך, אז בהחלט כדאי שתמשיך עם המלחמה במשקיעים ועם מחיר למשתכן. אז החלשים שרוצים לשכור דירה יפגעו, חסרי הדירה שירצו לרכוש דירה בעתיד יפגעו, אבל לך לא אכפת. אתה תמשיך לטעון שכל מבקריך הם “אינטרסנטים” ועד שגודל האסון מהתכניות שלך יתגלה במלואו, כבר יעברו הבחירות ושוב תהיה בכנסת.