מנגנון הקצאת חנייה “חינם” בת”א (פוסט למר חולדאי)

גילי מלינצקי, “עיריית ת”א נגד בעלי המכוניות: יצומצמו מקומות החנייה”, באתר דהמרקר, 11 ליולי 2018

העירייה: צמצום היצע החניה יקטין את השימוש ברכב הפרטי

 

מר חולדאי, ראש העיר תל אביב,

מדיניות התחבורה והחניה בעיר תל אביב מציבה מטרה ראויה – צמצום השימוש ברכב פרטי – אבל טועה באמצעים. צמצום מקומות החניה ללא מנגנון הקצאה סביר של מקומות החניה המצומצמים דווקא יוצר עומסי תנועה ופוגע בציבור במקום להיטיב עמו.

הבעיה פשוטה: כאשר החניה בחינם (או במחיר נמוך שיוצר עודף ביקוש ומחסור במקומות חניה) נוצר מנגנון חלופי למנגנון המחירים להקצאה, את זה אפילו שר האוצר כחלון מבין ולכן הקים מנגנון לחלוקת דירות מוזלות בהגרלה. מטבע הדברים חלוקת מקומות חניה בהגרלה מוסדרת אינה סבירה ולכן המנגנון הוא המתנה בתור ותקווה למזל. אדם שמחפש חניה בכחול לבן או בחניון ציבורי באזור ביקוש, יוצר עומס תנועה מיותר ותורם לזיהום האוויר.

יש אנשים שמיד פונים לחניון פרטי יקר או מוותרים מראש על השימוש ברכב הפרטי (לפעמים נוסעים במונית פרטית מה שלא מקטין באמת את השימוש ברכב). אבל רבים אחרים מחפשים חניה, ובסופו של דבר השילוב של צמצום מקומות חניה וחניה במחיר נמוך מאוד, כפי הנראה מגדילים עומסים בכביש ולא מקטינים. העומסים בכביש, לא רק תורמים לזיהום האוויר ולבזבוז זמנו של הנהג, הם פוגעים גם באיכות התחבורה הציבורית. אז במקום לצמצם את החניה, תתחיל עם משהו פשוט והגיוני (גם אם לא פופולרי) – תשלום עבור חניה, כולל תשלום עבור תו החניה האזורי.

 

לקריאה נוספת –

עומר מואב, “למה צריכים לגבות מכם כסף על חנייה ליד הבית”, באתר דהמרקר, 24 למרץ 2016

J

Tyler Cowen, “free parking comes at a price”, Economic view, 14 Aug 2010