על חוק מע”מ אפס

שאל אותי חבר שלמד איתי כלכלה (וזכר משהו…) על חוק מע”מ אפס: למה מע”מ 0 זה לא טוב? הרי אם הביקוש קשיח: [40-50 אלף זוגות יהודים חדשים שרוצים לקנות דירה בצו הוריהם] וההיצע עולה באופן חיובי הרי ירידה בהיצע היא הסטה של כל העקומה מטה. ואז המחיר צריך לרדת במלוא המע”מ. גם אם ההנחות של היצע יותר קשיח וביקוש יותר גמיש המחיר ירד באופן חלקי. כמו בהורדת של מס קניה, נקבל שיווי משקל נמוך יותר. מחיר הדירות המשומשות ירד, בהיותו שוק אלטרנטיבי שעקומת הביקוש תוסט מטה.

הנה תשובתי:
אמנם לא לימדתי מבוא לכלכלה א’ כבר בערך עשור, אבל נדמה לי שאתה צודק… כלומר בשוק שבו הביקוש קשיח לחלוטין וההיצע רגיל, אז כל המס/סובסידיה על הקונים.
נניח שזה באמת המצב לרגע (זה ממש לא). אז האם באמת ירדו מחירים באופן שניתן להגדירו כירידה ביוקר המחיה? התשובה לדעתי ממש לא. הקבלנים ממשיכים לקבל בדיוק את אותו המחיר, כך שבסה”כ יש כאן במקרה הטוב סבסוד של קבוצה אחת על חשבון אחרת. מי יסבסד: בעיקר מי ששירת בצבא ולא קיבל כלום מהמדינה אבל כבר קנה דירה. מי יסובסד, מי שעדיין לא קנה דירה ולא רק מי ששירת בצבא – גם הערבים וגם החרדים, ובתנאי שיש להם מספיק כסף. מי לא ייהנה ולכן גם יהיה בצד המסבסד: אנשים שאין להם מספיק לרכישת דירה כולל אנשים ששירתו בצבא. עכשיו, תוסיף לזה את הנטל העודף של המס (העובדה שבשביל שהמדינה תקבל שקל מס היא לוקחת מהציבור יותר משקל בגלל עלויות שונות ועיוותי מס) וקיבלת תכנית שפוגעת ברווחה של הציבור (בממוצע) ועושה חלוקה מחדש של ההכנסה בצורה חסרת כל הגיון.

עכשיו, הרעיון שהביקוש קשיח הוא שגוי, ולכן, תוסיף גם את הקבלנים בצד של מקבלי הסובסידיה, אז בעצם התוצאה עוד יותר גרועה. מדוע הביקוש אינו קשיח? משום שהביקוש אינו לדירות אלא לדיור (שטח, מיקום, איכות) ובוודאי שהביקוש מגיב למחירים. האם לדעתך בעלי הכנסה זהה רוכשים דירה זהה בתל אביב ובדימונה? בקיצור, מחירים גבוהים יותר משפיעים על הביקוש לדיור. גם העיתוי של רכישת דירה מושפע ממחיר- יקר, נשארים עוד עם ההורים.

השאלה הכלכלית הקשה יותר היא ההשפעה על מחירי דירות קיימות. מאחר וקבלנים ימשיכו לבנות (סביר שבהיקף קטן יותר) דירות ובתים גם ללא זכאים, ומאחר והביקוש אינו קשיח לחלוטין, אז בהכרח לספק את הביקוש הגדול יותר בגלל הסובסידיה, המחיר למטר מרובע לקבלנים יהיה גבוה יותר. אז גם המחיר למטר מרובע יד שנייה חייב להיות גבוה יותר – זו החלופה. אז סה”כ מחירי דירות יד שנייה (בהינתן כל היתר) יעלו. עכשיו, בהחלט יתכן שונות במגמות בסוגי דירות. למשל יד שנייה קטנות יעלו פחות מיד שנייה גדולות.