על הטיפול הכושל של התקשורת בנושאים הכלכליים

שלשום שמעתי את רינה מצליח וליאור שליין (גל”צ) מראיינים את שר החקלאות אורי אריאל, בין היתר על הביקורת של החקלאים כנגדו. כדוגמה ל”מעילה” של אריאל בתפקידו כשר החקלאות, שאלו/ביקרו אותו המראיינים על כך שהתיר יבוא עגבניות. השר אריאל טען להגנתו שמדובר בכמות קטנה, והוא בכלל רצה מכס גבוה גם על הכמות הקטנה, אבל זה בכלל שר האוצר שהתעקש על מכס נמוך. ומצליח ושליין, טענו שאם כמות קטנה אז למה בכלל? ובכל מקרה, הרי ידוע שיבוא לא מוריד מחירים, זה הכל רווחים ליבואנים על חשבון החקלאים, ועוד טענות שונות ומשונות. אריאל, כמיטב יכולתו ניסה להסביר שאין כאן כל פגיעה בחקלאים, והוא שר חקלאות, ממש בסדר.

אם אני הייתי שר החקלאות:

הייתי מסביר לשליין ולמצליח, שאני שר החקלאות לא הלוביסט של החקלאים. התפקיד שלי הוא לייצג את האינטרס הציבורי הרחב בתחום החקלאות, לא לעשות יד אחת עם החקלאים לפגוע בציבור הרחב, ובכלל בכוונתי להסיר חסמי יבוא ככל שרק אפשר, ואני מוכן בתהליך, במידה מצומצמת לפצות מעט את החקלאים, אבל צריך לזכור שהחקלאות נועדה לשרת את הציבור ולא להיות נטל. ואם תחומים מסוימים בחקלאות ייסגרו, אז זה לא אסון, החקלאים ימצאו פרנסה מגידולים אחרים, או שבכלל לא יהיו חקלאים. יש הרבה מאוד מקצועות שנכחדו עם הזמן, כחלק מהצמיחה הכלכלית והגידול ברווחה של הציבור. ואם רוצים בכל זאת שטחים ירוקים, אז ממשלת ישראל תשלם לחקלאים ישירות עבור שמירה על שטחים ירוקים. אין כל הצדקה שהציבור הרחב ישלם סכומים לא סבירים על אננס, ובננות, ומוצרי חלב ועוד ועוד.

ואם הייתי מראיין במקום שליין או מצליח:

הייתי שואל את השר האם הוא לוביסט של החקלאים? והאם יש מצב שהוא כושל בהבנת תפקידו. מדוע הוא לא משחרר את השוק? ונותן לשר דוגמא שהנה בניו זילנד הלכו לכיוון הזה והחקלאות לא נהרסה. ומוסיף ומסביר לשר, שככל שיהיה יותר יבוא גם יהיה יותר יצוא.

 

אני באמת לא מבין בשביל מה אנחנו צריכים לממן שידור ציבורי שמתייחס לתחום הכלכלי בזלזול בוטה. כמעט כל נושא שעוסקים בו מאופיין בהיבטים כלכליים חשובים, וניתן היה לגייס בוגרי כלכלה שישבו באולפן במקום מצליח לצידו של שליין (בשונה משליין שכנראה לא מבין כלכלה אבל די אינטליגנט, מצליח באמת סתם מרעישה)