האם המחאות על יוקר השכירות יובילו למדיניות שתועיל למוחים?

במלה אחת: לא.
בחמש מילים: מצבם של רוב המוחים יורע
השילוב של פוליטיקאים עם כוונות טובות (או סתם פופוליסטים) וחוסר הבנה ביסודות הכלכלה הוביל בעבר וכנראה יוביל בעתיד לנזק רב.
על מה מדובר?
על השולחן יש מגוון רחב של מהלכים במטרה להקל על השכירות, בעיקר בעיר תל אביב במטרה לשמור על צביונה כעיר של צעירים/אמנים וכדומה. אתחיל עם מה שבאמת יכול להקל על יוקר הדיור במרכז הארץ ובפרט בתל אביב: להגדיל את ההיצע, ולא סתם את ההיצע במטר מרובע נדל”ן למגורים, אלא של דירות שאינן דירות יוקרה, דירות קטנות ובינוניות שאותן יוכלו לרכוש חסרי דירות למגורים או משקיעים להשכרה למגורים של מי שאינו יכול/רוצה לרכוש דירה.
שתי בעיות עם הגדלת ההיצע. ראשית, זה לוקח זמן. ופוליטיקאים והמוחים רוצים פעולות כאן ועכשיו. שנית, לעירייה יש דווקא אינטרס לקדם בנייה של דירות יוקרה גדולות. ענייני עלות של משק בית לעירייה בהשוואה לתקבולי הארנונה. הרחבתי בעבר לא אחזור על הדברים כאן.
ועכשיו לפתרונות המזיקים –
בראשם פיקוח שכר דירה. תמיד זה נגמר רע. אין בכלל ויכוח בין כל מי שלמד מעט את הנושא, כולל כלכלנים סוציאליסטים. כתבתי על זה המון, הכל זמין בבלוג ויש פרק בפודקאסט. אסתפק כאן בציטוט המפורסם של פרופ’ אסר לינדבק, ממעצבי מדינת הרווחה השוודית:
כדי להרוס עיר, רק הפצצה מהאוויר יעילה יותר מפיקוח על שכר דירה
אז נשארנו עם דיור בר השגה ועם סיבסוד שכר דירה על ידי משלם המיסים (המקומי או הארצי).
אתחיל עם המקרה הפשוט של סבסוד שכר דירה. ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, הצהיר על תכנית לסבסד ב-1000 שקלים לחודש את שוכרי הדירות משלושת עשירוני ההכנסה הנמוכים. אחרים הציעו לסבסד שכר דירה לפי קריטריונים שונים לאנשים שהעיר חפצה בהם. למשל מורים או אמנים. אני לא מצפה מהמוחים או הפוליטיקאים לחשוב כמו כלכלנים, זה קשה. אז נתחיל עם מה שיותר קל: תחשבו בצורה מכנית על כמות הדירות (היצע) מול כמות המבקשים לגור בדירה (ביקוש).
בהינתן ההיצע – הגדלתם או לא, בסופו של דבר, בכל רגע נתון יש כמות מסוימת של דירות/שטח מגורים.
ולכן, אם רוצים למשוך לעיר אנשים שהם עניים/מורים/אמנים/מה שאתם רוצים, המשמעות היא שמישהו צריך לצאת מהעיר. זה לא כלכלה, זה הנדסה, או אפילו פיזיקה. הכלכלה מחמירה את העניין: כאשר מסבסדים לאנשים את שכר הדירה זה מגדיל את הביקוש שלהם לשטח מגורים. נותנים למישהו 1000 שקלים בחודש, יתכן שבתגובה הוא יעבור לדירה יותר מרווחת.
אז מי יצא מהעיר ומה המנגנון? יצאו מהעיר אנשים שלא נהנים מהסובסידיה והמנגנון יהיה עלייה בשכר הדירה. תכלס, רוב המוחים שמלינים על יוקר השכירות, יאלצו לשלם יותר אם יאמצו את מודל הסבסוד. מי ירוויח? בעלי הדירות. (אולי זו הסיבה שחולדאי מקדם את המהלך?)
הפוסט כבר ארוך, אז בלי להסביר רק אציין שבניית דירות להשכרה מוזלת תחת הכותרת דיור בר השגה, יעשה בדיוק את אותו הדבר. המעטים שיזכו לגור בדירה כזו ירוויחו, יתר שוכרי הדירות יפגעו, ובעלי הנכסים בעיר ירוויחו מהעלייה בשכירות.