הטבות במסלול השקעה של קופת גמל – הפלייה לטובת מוכרי הדירות

הטבות במסלול השקעה של קופת גמל שמפלה לטובה את מי שמכר דירה, ח”כ רועי פולקמן ממשיך בהצעות חוק פופוליסטיות:

מירב ארלוזורוב, “ושוב המדינה מחלקת מתנות לעשירים – על חשבון כל השאר”, באתר דהמרקר, 14 ליוני 2018

קופות הגמל להשקעה פועלות בשוק ההון הישראלי זה כמה שנים, ובהצלחה חלקית. מדובר בעוד מכשיר השקעה, שמבטיח בטווח הארוך הטבת מס משמעותית, ובטווח הקצר הטבת מס קלה בלבד – הטבה דומה לזו שמוצעת גם בקרנות הנאמנות. העובדה שזהו מכשיר השקעה שמנוהל על ידי מנהלי השקעות, וסכום ההשקעה בו מוגבל, מנעה מהמסלולים הללו להפך לאטרקציה לסופר־עשירים.

לא עוד. שני חברי הכנסת הנכבדים, זוהר את פולקמן, מעלים בשבוע הבא לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה שתי הצעות חוק שמסירות את המגבלות הפוגמות בפופולריות של המסלול. האחת, הם מסירים את הדרישה כי מכשיר ההשקעה ינוהל על ידי גוף מוסדי, ומאפשרים כי כל אדם יוכל לנהל את תיק ההשקעות שלו במסלול הזה בעצמו. בפועל, הם מעניקים אפשרות לניהול תיק השקעות פרטי – וכל פעולות הקנייה והמכירה בתוך התיק יהיו פטורות ממס.

פולקמן מציע בהצעת החוק שלו, שכאמור נתמכת על ידי שר האוצר, כי ניתן יהיה באופן חד-פעמי לחרוג מתקרת ההפקדה השנתית – זאת בעבור משקיעים בדירות שמוכרים את דירת ההשקעה שלהם. במקרה כזה הם יוכלו להפקיד את תמורת מכירת הדירה, עד לסכום של 2.5 מיליון שקל, בקופת הגמל להשקעה.

בשונה מארלוזורוב, אני לא מתרגש מ”מתנות לעשירים” – מערכת המס בישראל מאוד פרוגרסיבית ונטל המס על העשירון העליון כבר מופרז, ובכל פעם שכחלון מוריד מיסים, הוא מעלה את נטל המס על העשירון העליון או על חלק ממנו. המסר הציבורי, שחבל שגם מירב ארלוזורוב מקדמת, הוא שרמת הפרוגרסיביות של מערכת המס אינה מספיקה: ככל שנגדיל את הנטל על בעלי ההכנסות הגבוהות כך מוטב.

לעומת זאת, ההפליה בין משקיעים שונים (מוכרי דירות לעומת אחרים) אינה סבירה, ובמיוחד מקומם הסרבול הנוסף של מערכת המס בישראל. במקום לפשט את מערכת המס: שיעורי מס נמוכים, בסיס מס רחב ללא פטורים, הפוליטיקאים המושחתים/ פופוליסטים/ מטומטמים עושים את ההפך.

הערת העורך:

סה״כ מירב די מפספסת: בכל הקשור לאפשרות לניהול אישי של המוצר קופת גמל להשקעה (ופטור ממס במקור), מדובר בבשורה לכלל הציבור ולאו דווקא לעשירים. כיום אחוז גבוה מהציבור מחזיק במוצר באמצעות תוכנית חיסכון לכל ילד.