המייל השבועי ממפלגת “כולנו”

מה המכנה המשותף לשלושת הנושאים הבאים?

  1. מחזקים את התושבים על גבול הרצועה
  2. פיצויים גם לעוסקים בתיירות בגולן ובעוטף עזה
  3. דואגים לחקלאים גם בבצורת
  4. שומרים על התעשייה ששומרת עלינו

תשובה: המייל השבועי ממפלגת “כולנו” מדווח על סנטה קלאוס מפזר כספי ציבור.

אני מניח שבשלושת הסעיפים הראשונים מדובר בפיצויים על פי חוק, וכחלון פשוט תופס טרמפ. כמובן, גם אם כחלון מגלה כאן “נדיבות” ומחלק יותר ממה שהחוק מחייב, הרי שמדובר בנדיבות קלסית של סוציאליסטים – נדיבות עם כסף של אחרים. מי המטומטמים שמתרשמים?

הסעיף הבעייתי הוא הרביעי:

השבוע קיים שר האוצר סיור במפעל הביטחוני עשות אשקלון, המייצרת חלקים לכלים הממוגנים בצה”ל ולכלי תעופה. במסגרת הסיור שמע השר מהנהלת המפעל על הצרכים להם הם זקוקים על מנת להתחרות עם מפעלים בכל העולם. כמו כן, קיים השר פגישה עם ועד העובדים של המפעל. כחלון: “אלו בדיוק המקומות שעלינו לחזק ולפתח, עם תרומה אדירה לכלכלת ישראל, לביטחון המדינה ולכל אזור הדרום”

בדיון שהתקיים בהשתתפות יו”ר תעש מערכות ועשות אשקלון, יצחק אהרונוביץ, המנכ”ל מיכאל דיין ועובדי המפעל ציין השר כי משרד האוצר יתמוך ויסייע למפעל לטובת פיתוח לרכישת מכונות ושדרוג תשתיות במטרה לאפשר למפעל תחרות שווה והוגנת עם מפעלים בעולם. השר ציין כי התרשם מהיכולות הטכנולוגיות ומענה ייחודי שפיתח המפעל בעבור חברות תעופה מהמתקדמות בעולם. “הצלחת המפעל תורמת לכלכלת ישראל ולביטחון המדינה ולכל אזור הדרום – ומכאן המחויבות שלנו לכם”.

קשה לדעת מה באמת מתרחש כאן. האם באמת יש לשר כוונה להזרים כספי ציבור להשקעה במפעל ממשלתי? האם זה תחליף למערכת מסודרת של קבלת החלטות השקעה? מדוע מפעל מצליח “תרומה אדירה לכלכלה” צריך סבסוד מכספי ציבור? ואם המפעל אינו מצליח, אז מדוע להמשיך לסבסד אותו? (למפעל, כפי הנראה רווח צנוע, אבל לא ברור לי מה התשואה על ההון הציבורי שהושקע בו. ניחוש שלי – תשואה נמוכה האופיינית למפעלים ממשלתיים עם וועדי עובדים חזקים). אבל מה שבכלל מדהים זו הפסקה הבאה מתוך הדיווח של כחלון על הביקור במפעל:

לאחר פגישת העבודה והסיור במפעל, התפנה השר לשבת עם ועד העובדים של המפעל, אשר פרש בפניו את אתגרי העובדים לשנים הבאות. השר ייעץ להם על דרכי הפעולה והבטיח לשמור עמם על קשר, כפי שעשה בשנים האחרונות, על מנת שיזכו לתנאים הטובים ביותר.

כולנו הסתדרות… פשוט מייאש. המחוקקים, בתי המשפט, ועכשיו גם שר האוצר. לסיום אחזור להצהרה מתחילת המייל:

ירידות המחירים בשוק הדיור מעמיקות

אבל הנתונים מראים משהו אחר:

אריק מירובסקי, “כחלון מיהר לצייץ: “פוצצנו את בועת מחירי הדירות”. הנתונים מראים אחרת”, באתר דהמרקר, 15 ליוני 2018

מחירי הדירות החדשות, שבחודשים האחרונים ידעו ירידות גדולות, רשמו במדד האחרון עלייה של 1.6% ■ המסר למי שחשב שירידות המחירים יהיו רציפות ומובהקות הוא שבעלי הנכסים – יזמים ובעלי דירות פרטיים – אינם מוכנים להתפשר בכל מחיר ועל כל מחיר