תוכנית הדיור החדשה של עיריית ת”א

יובל ניסני, “סיוע משמעותי בשכר דירה ודיור בר השגה: תל אביב חושפת תוכנית חדשה”, באתר גלובס, 06 ליוני 2022

עיריית תל אביב השיקה תוכנית דיור הכוללת שלושה צעדים עיקריים: הקצאת דירות בהנחה בכל מיזם מגורים, סיוע בשכר דירה לאלפי משקי בית, והגדרה חדשה לשימוש בקרקע – “שכירות ארוכת טווח” • אלא שרוב הצעדים בכלל לא בסמכותה של העירייה, והיא אף מודה בכך: “נדרשת מעורבות ממשלתית משמעותית להשלמת התמונה”

אני כאן רק בשביל לציין שמדובר בערמה של קשקושים פופוליסטיים, ועל בסיס הדברים ששמעתי מפיו של חולדאי בעבר, (גם) הוא יודע שהוא סתם מקשקש. דווקא המרכיב בתכנית, שהעירייה כן יכולה לבצע שהוא סבסוד שכר דירה – ייקר משמעותית את מחירי השכירות בעיר.
לא תפקידה של עיריית תל אביב, או כל רשות מקומית אחרת, לפתור את בעיות הדיור בישראל. תפקידו של ראש העיר, (הפתעה) לדאוג לתושבי העיר. תפקידה של ממשלת ישראל לתת לרשויות המקומית את התמריץ הכלכלי לשתף פעולה עם מיזמי בניה למגורים.
בהחלט לגיטימי שאם עיר (כלומר ראש העיר בשם התושבים) רוצה למשוך אוכלוסייה מסוימת לשטחה, היא תסבסד אותה. הקריטריון צריך להיות הצרכים/רצונות של העיר – למשל אומנים/צעירים/מורים/ג’ינג’ים (לא עניין שלי) והדרך לעשות את זה: סובסידיה צנועה לשכר הדירה (מלגת מחיה בעיר).
כמובן שחלק מהתשלום יגולגל לכיסי המשכירים ויתורגם לעלייה במחירי השכירות לציבור הרחב שלא זכה במלגה. כלומר, מדובר במהלך שככל שהיקפו רחב יותר כך הוא יתרום יותר ליוקר המחיה בעיר, הפוך בדיוק מהכוונה המוצהרת של הפופוליסט (בהנחה שהוא לא איבד בשנים האחרונות חצי אונה והוא מבין שזו סתם הצעה מופרכת)
ואם תגידו שהפתרון הוא להעניק סובסידיה חודשית של 1,000 שקלים (המספר מהכתבה) לכל השוכרים, אז שכר הדירה יעלה ב-1,000 שקלים בממוצע. הכל יתגלגל לכיסי המשכירים.
אוקי, ואם בכל זאת רוצים לייקר את שכר הדירה לרוב השוכרים, להעשיר את המשכירים, ולסייע לקבוצה מסוימת, למה הקריטריון צריך להיות עוני? למה דווקא את העניים עיריית תל אביב רוצה למשוך לעיר? למה לא את הג’ינג’ים?
יתר הסעיפים תמוהים לא פחות, ובעיקר כמו בסעיף הסובסידיה, מתעלמים מההשפעות הרחבות של המהלך והעלייה ביוקר המחייה הכללי, ומהעובדה שכמו בכל תכניות מהסוג הזה בסופו של יום מעבירים כסף מכיס לכיס, במקרים רבים מבעלי הכנסה בינונית ואף נמוכה לבעלי הכנסה גבוהה.אמנם אני הולך הפוך לגמרי מהפופוליזם במערכת, אבל מה שנדרש הוא העלאה משמעותית של הארנונה למגורים והורדה של הארנונה לעסקים, אם רוצים להוריד את יוקר המחייה בתל אביב ובישראל בכלל. ארנונה גבוהה למגורים (אפשר אפילו פרוגרסיבית – התשלום למטר מעל 70 מטר, למשל, גבוה יותר, אבל במידה מאוד מתונה), תקטין את הביקוש לדירות גדולות, ותגדיל את התמריץ של העיריות לבנות יותר למגורים. הורדת הארנונה לעסקים תתגלגל למחירים נמוכים יותר של מוצרים ושירותים לצרכנים.