סוף לספסרות בקרקעות המדינה

פורסם לאחרונה באתר כולנו –

“סוף לספסרות בקרקעות המדינה”, באתר כולנו בראשות כחלון, 28 ליוני 2018

אחרי עשרות שנים, תבוטל שיטת המרבה במחיר במכרזי מינהל מקרקעי ישראל. מעתה המדינה תקבע מראש את ערך הקרקע, והיזמים והקבלנים יתחרו על המחיר הסופי הנמוך ביותר לדירה מוכנה. שיטה זו, שנקבעה במכרזי מחיר למשתכן, תהיה מעתה גם בשוק החופשי. השר כחלון: “הפסקת הספסרות היא ההחלטה הכי מוסרית, ערכית וחברתית שיכולה להיות”

שר האוצר משה כחלון: “הפסקת הספסרות בקרקעות המדינה היא אחד הגורמים הדרמטיים לבלימה והירידה שאנחנו רואים במחירי הדיור. הראינו לזוגות הצעירים ולקבלנים שאפשר למכור דירות ב־30% פחות ממחיר השוק ועדיין להישאר בחיים. המדינה לא הייתה יכולה להמשיך ולספסר בקרקעות על הגב של הזוגות הצעירים שלה שנאנקו תחת העול של יוקר המחיה והדיור. הפסקת הספסרות היא ההחלטה הכי מוסרית, ערכית וחברתית שיכולה להיות”.

אין גבולות לטמטום!

המדינה לא מספסרת בקרקעות. המדינה – כלומר הציבור – היא הבעלים של הקרקע. אין סיבה טובה שבעלי הקרקע יחלקו את המשאב הזה בהגרלה ולא לכל המרבה במחיר. כי זו בסופו של דבר המשמעות של “מחיר למשתכן” ו-“מחיר למשפר הדיור” וכל יתר התכניות האוויליות של השר. המשמעות היא חלוקה אקראית של הרבה כסף מכלל הציבור לקבוצה קטנה של זוכים בהגרלה, תוך יצירת עיוותים קשים בשוק הדיור.