מה צריך כדי להיות מוהל? כלום

רני כשר, “מה צריך כדי להיות מוהל? כלום”, באתר הארץ, 1 ליולי 2018

בטורו בעיתון “הארץ,” טוען רני כשר (“הכותב הוא אקטיביסט בנושא ברית המילה, יו”ר עמותת “בן שלם” ומחבר הספר מילה – מחשבה שנייה על ברית המילה”), שצריך לעשות סדר בתחום המילה, ובפרט לאסור בחוק על מי שאינו מוהל מוסמך לעסוק בכך. מסתבר שמותר לכל אדם לבצע ברית מילה בילד עד גיל שישה חודשים בהסכמת הוריו, תעודת מוהל אינה נדרשת.

בטור הוא מצטט את ח”כ מיכל רוזין:

אם מוגשת נגד מוהל תלונה לרבנות הראשית או למשרד הבריאות, יש לרבנות סמכות לשלול ממנו את הסמכתו באופן זמני או קבוע, אבל הוא מצדו יכול המשיך לעבוד שכן החוק איננו אוסר זאת עליו. מוהלים מבצעים פעולות רפואיות מסוכנות ורגישות על תינוקות בני יומם. אין זה ייתכן כי לאחר שיתגלה כי הם מתרשלים בתפקידים ומסכנים חיי תינוקות, הם יוכלו להמשיך לעבוד כמוהלים. כאשר רישיון של רופא נשלל ממנו, חל עליו איסור לטפל בחולים ויש צורך לוודא כי כך נעשה גם במקרה של מוהלים, לפני שיקרה אסון

ההשוואה בין מוהל לרופא במקומה, אבל אולי המסקנה היא שלא צריך לדרוש רישיון מרופא?

מילטון פרידמן טען, ובצדק רב, שרישוי מקצועות הוא בעיקר דרך להגן על העוסקים במקצוע בפני תחרות, גם אם הרטוריקה היא הגנת הצרכן בפני רשלנות ותחרות פרועה. לשיטתו של פרידמן, כל מה שנדרש הוא גילוי נאות. רופא חייב להציג את הכשרתו. יבחר אדם מרצונו החופשי ללכת לרופא שלא למד רפואה, זו כבר בעיה שלו. למעשה, גם היום יכול אדם להיוועץ ואף לקבל טיפול רפואי (מוגבל) מאדם שאינו רופא (למשל השרלטנים הקרויים הומאופתים). היתרון הוא העברת האחריות לאזרח. על רשויות המדינה פרידמן, ובצדק רב, לא סומך. האם ניתן לסמוך על אזרחי המדינה שיקבלו החלטות טובות יותר עבור עצמם? לא בהכרח, אבל גם לא בהכרח שלא, אז לא עדיף להשאיר לאנשים כמה שיותר אוטונומיה? ואולי הידיעה שאין שם פיקוח של המדינה תעודד לקיחת אחריות אישית ובסופו של דבר תקטין את המקרים של רשלנות רפואית ותשפר את השירות לאזרח?

הטיעונים כנגד המסקנה של פרידמן ברורים. אבל מולם עומדים טיעונים כבדי משקל, והמסקנה האוטומטית של דרישות לרישוי ופיקוח של המדינה, אינם בהכרח המסקנה הנכונה כאשר לוקחים את מכלול השיקולים. לא מדובר רק ברופאים, גם ברשיון נהיגה במונית, ברישיון לעסוק בייעוץ השקעות, בעריכת דין, בטיפול פסיכולוגי, ועוד ועוד. כל ארגון מקצועי מנסה, ולפעמים מצליח, לייצר לעצמו קרטל. (דווקא הכלכלנים יוצאי דופן…)