מצעד הקשקושים של השר כחלון

חגי עמית, “כחלון מצא את האשמים: העובדות שהדה-מרקרים לא יספרו לכם”, באתר דה מרקר, 17 לדצמבר 2018

אני מקשיב לכחלון ולזליכה וצוחק – הרי כל כך ברור שהם סתם מקשקשים. אבל פתאום אני קולט משהו, והצחוק נמוג: לרבים מאוד זה ממש לא ברור…

כחלון:

בשלוש שנים וחצי האחרונות, מחירי החשמל והמזון ירד. פתחנו מכסים, סיבסדנו צהרונים, והאוכלוסיות שעבורן צימצמנו פערים קיבלו מאיתנו אפשרות לחיות הרבה יותר טוב. העלינו את שכר המינימום ל-5,300 שקל. השכר הממוצע במשק עלה ב-12%. אלה מהלכים אדירים.

השכר הממוצע עלה בזכות הצמיחה הכלכלית, למרות שר האוצר ולא בזכותו. והאמת היא שאין בישראל צמיחה כלכלית מרשימה בתוצר לנפש – אין מקום לגאווה. מכסים הורדת, אדוני השר, על מוצרים שלא מיוצרים בארץ. זה קל – לוותר על הכנסה לקופת המדינה, ולהגדיל את הגרעון על חשבון הילדים שלנו. איזה לובי יתנגד?

גם להעלות את שכר המינימום זה מהלך קליל. למה רק 5,300 למה לא 6,300? כי יש מחיר, ועכשיו אנחנו מבינים אותו. עלויות העסקה גבוהות מגולגלות למחירים. בין אם מוצדק להעלות שכר מינימום ובין אם לא, זה לא הישג של שר אוצר. זו החלטה קלה. סבסוד צהרונים: רציני? זה כסף שהבאת מהבית או שתיקח אותו מאיתנו?

כחלון:

יש לי המלצה לכולם – תירגעו. להעלאות המחירים יש לנו תוכנית מוסדרת, ונמשיך להיאבק ולעשות מה שדרוש כדי לסייע לשכבות החלשות ולמעמד הביניים.

רגע, לא הבנתי. אם יש תכנית מוסדרת אז למה צריך וועדה? או שהתכנית המוסדרת זה ירון זליכה? אבל שמעתי את ירון זליכה מתחמק בעקשנות מתשובה לגבי התכנית המוסדרת (ראיון עם לוסי אהריש). כל מה שהוא אמר זה שהוא מקצוען והוא כבר יודע מה לעשות והוסיף את הססמאות הרגילות על מונופולים, שחיתות, ושוד הגז (אהריש נפלה בקסמו ואז הבנתי את חומרת המצב). וזה מעורר עוד שאלה: אם זליכה יודע מצוין מה לעשות, אז למה צריך ועדה? מדוע שלא יגלה לשר האוצר מה לעשות? כמה מטומטמים אנשים יכולים להיות?

כחלון:

לאחרונה הפסיקו לדבר בתקשורת על עליית מחירי הדיור. לאן נעלמתם? תמיד אמרתם שאין סיכוי לתוכנית מחיר למשתכן, אבל יותר מ-60 אלף זוגות רשומים בתוכנית. עצרנו עליות מחירים של 12% בשנה. אלה העובדות שלא יספרו לכם לא ה’דה-מרקרים’ ולא האחרים.

טוב, על הכישלון בתחום הדיור אין צורך להרחיב כבר. על ים הכסף שנשפך, ועל העובדה הפשוטה שמחירי הדיור היום גבוהים בהרבה מהמחירים כשכחלון נכנס ללשת השר.

מי הסתכל על חיילי החובה לפנינו? כבר ביום הראשון לכהונתנו טיפלנו בהם. טיפלנו גם בקשישים מקבלי אבטחת הכנסה, קידמנו את תוכנית אלאלוף למלחמה בעוני, ולראשונה זה 20 שנה מדד הג’יני (מדד הפערים הכלכליים; ח”ע) מצטמצם.

שפכתם כסף ציבורי. כל הכבוד. בוא ננחש מי ישלם את זה…

ומדד הג’יני לאי שוויון כבר יורד ברציפות מספר שנים. אז כאן השר פשוט משקר. ניתן לקרוא בפוסט של נער אוצר על מדד הג’יני כאן:

כחלון:

לגבי הרחבת הוצאות, אני בעד הגדלת ההוצאה הציבורית. הוצאה ציבורית גבוהה היא סיוע לחלשים. מי שצריך את המדינה זה החלשים. גם אם הגירעון לא יהיה ביעד, זה יהיה חריגה בשבריר אחוז. אם הפרשנים קוראים לזה בזבוז בעקבות הוצאה על קשישים – אני גאה על הבזבוזים האלה. זה הנחלת צדק שלא נעשתה שנים ארוכות. הפרשנים שהתנגדו לכך עשו זאת בגלל תפיסות עולם קפיטליסטיות

אז חברתי זה יצירת חובות? הבעיה בחריגה מהגרעון, ויעד גרעון מאוד גבוה זה לא בעיה? מה הקשר לקפיטליזם? ואולי השר בכלל לא מבין מה זה קפיטליזם? ואולי הוא פשוט מברבר את עצמו לדעת..מקור לציטוטים בכתבה לעיל.