מדוע ועל מה כדאי להוריד מכסים

אבי וקסמן, “כחלון מאריך בשנה את הפטורים ממכס על טלפונים סלולריים, אלקטרוניקה ביתית ומוצרי תינוקות”, באתר דהמרקר, 15 לדצמבר 2018

נראה ששר האוצר, משה כחלון, מבין שכל מה שנותר מהתפקיד שלו זה להיות ליצן:

 בשנתיים האחרונות הוכחנו שהורדת המכסים מורידה את מחירי המוצרים, בכל מקום שתהיה עליית מחירים לא מוצדקת, נפחית מכסים ונגדיל את התחרות בשוק. על אף הלחצים הגדולים המופעלים עלינו כדי להחזיר את המכסים ולהעלות מסים, נמשיך בביטול צווי המכס לטובת ציבור הצרכנים. כל מי שיעלה מחירים לציבור הצרכנים שלא בצדק, יתחרט על כך במהרה

ראשית, הורדת מכסים באמת מורידה מחירים, אבל אם המכס הוא על מוצר שלא מיוצר בישראל, ההורדה לא מגדילה תחרות, ולכן כשירידת המחיר נובעת ממס נמוך יותר. הורדת מחירים כזו לא מורידה את יוקר המחיה. הרי את הגרעון בתקציב שנובע מקיטון בתקבולי המיסים, נשלם בסופו של דבר. הורדת מכס כזו בסה”כ מעבירה כסף מכיס לכיס ובמקרה של כחלון והגרעון, בעיקר מהכיס של הילדים והנכדים שלנו לכיס שלנו.

שנית, דווקא על מוצרים שכן מיוצרים בישראל כחלון (נכנע שוב ושוב לדרישות של החקלאים והתעשיינים) כמעט ולא הוריד מכסים. הורדת המכס על מוצרים שכן מיוצרים בישראל, באמת מורידה את יוקר המחיה בגלל שהיא מאלצת יצרנים מקומיים להוריד מחירים (או לצאת מהענף אם אין לישראל יתרון תחרותי). הורדת מכסים על מוצרים שמיוצרים בישראל ויצירת תחרות היא הדרך המהירה והפשוטה ביותר להורדת יוקר המחיה. את זה כחלון כמעט לא עושה.

שלישית, איומים מצד שר אוצר: “מי שיעלה מחירים יתחרט” הם פשוט מגוחכים. שר אוצר צריך להפעיל מדיניות חשיפה לתחרות לא לאיים, במיוחד שהאיומים שלו הם לא יותר מאוויר חם. את מי זה מפחיד כשאתה מוריד מכסים על מוצרים שלא מיוצרים בארץ?

רביעית, “על אף הלחצים נמשיך להוריד מיסים” – אדוני שר האוצר, אתה לא עושה לנו טובה כשאתה מוציא יותר כסף מההכנסות ממיסים. אתה מכניס אותנו לחובות שנשלם בעתיד. הלחצים הם להתנהגות אחראית – מלה שאתה כנראה לא מכיר.

מצורפים קישורים מטה, למשל הבניין המשותף (שגם תומכי כחלון יכולים להבין) וקישור לראיון ברדיו ת”א בתוכנית “שוק חופשי”.

הגזבר החברתי – פרק 1, בלוג בעיקר כלכלה, 11 בנובמבר 2018

ראיון ברדיו ת”א בתוכנית “שוק חופשי” התכנית הכלכלית עם רועי כ”ץ, 16 לדצמבר 2018