מכתב פתוח לתומכי כחלון

מי שמחלק מתנות, על חשבון הציבור, בסופו של יום יחטוף ביקורת גם מחובבי המתנות, אפילו אם הם לא מבינים שזה על חשבונם. משה כחלון כותב בעמוד הפייסבוק שלו:

הוצאנו 23,700 ילדים ממעגל העוני.
לא נפסיק עד שנוציא את כולם.
המהפכה ממשיכה.

נניח לעובדה שמדובר במגמה ארוכת טווח, שהושגה בזכות מדיניות קיצוץ קצבאות, הפוכה מהגישה של כחלון, ונניח לעובדה שקשה לחשוב על מהלכי מדיניות רציניים של כחלון – בשונה מהמהלכים הקלילים, שאף אחד לא מתנגד להם, של חולקת “מתנות,” או אפילו המהלך הקליל של העלאת שכר המינימום, ונניח גם לבדיחה שכחלון יוציא את כל הילדים בישראל מעוני, ונתרכז בעיקר:

מי שמחלק מתנות, בסופו של יום יחטוף ביקורת.

גם שר אוצר בסגנון “יש לי כסף לחלק מתנות לכולם,” בסופו של יום לא יכול באמת לחלק לכולם, והתוצאה היא שגם אנשים שמתלהבים מהגישה שלו מבקרים אותו. כי כל מה שלא יעשה בתחום חלוקת המתנות לא יספיק.כן אדוני השר, גם בזבזת כספי ציבור וגם יבקרו אותך, כי לא עשית מספיק. שר אוצר אחראי, שר אוצר ששומר על כספי ציבור, לא יגיע למצב כזה.

כחלק מהביקורת “העניינית” נגדי, מזכירים תומכי כחלון, בסגנונם הנפלא, את הגרעון הענק שיובל שטייניץ השאיר במשרד האוצר. אבל המציאות שונה. העובדות הן שהייתה טעות בחישוב הגרעון, והטעות תוקנה. והיום ידוע שאצל שטייניץ החוב הציבורי ביחס לתוצר המשיך להצטמצם, בזכות מדיניות תקציבית אחראית. למעשה, מי שהולך לשבור רצף של צמצום יחס חוב תוצר לראשונה מ-2009 הוא השר כחלון. השילוב של גרעון גדול והאטה בצמיחה הכלכלית יוביל לגידול ביחס חוב תוצר ב-2018.

כמובן שהגרעון לא תלוי רק בשר האוצר, וכל הדיון על התוצאות הוא די מגוחך. כדאי לשפוט שר אוצר על המדיניות שהוא הוביל. העובדה שבמקרה במשמרת של שר כזה או אחר יש מיתון עולמי, אינה לגנותו, והעובדה שבעלי המניות של חברה כמו מובילאיי שילמה מיסים בהיקף נרחב בגלל מכירתה, אינה לזכותו.

No automatic alt text available.