החיים אחרי תוכנית מחיר למשתכן

 

רחלי בינדמן, “הסיכוי של כחלון לקאמבק: ללכת עד הסוף בנושא הדיור ולא “לצאת בסדר” עם כולם”, באתר כלכליסט, 23 לפברואר 2019

אם אתם משקיעי נדל”ן או בעלי דירה שלא רוצים לראות את ערכה יורד – הטור הזה איננו בשבילכם. אתם מייחלים לנפילתו של שר האוצר משה כחלון ולהחלפתו בבובה שתמכור קשקושים שמפמפמים הקבלנים על הגדלת היצע הדיור.

הבנתם את זה? מי שרוצה שמחירי הדירות ירדו צריך לתמוך בכחלון, ההוא שהוכיח שהוא כישלון מוחלט, כי ברור שהמתנגדים למדיניות הכושלת של כחלון, שחושבים שצריך להגדיל את היצע הדיור, הם אינטרסנטים שרוצים שמחירים יעלו…

מה עוד יש בטור שלה, מלבד ההבל בהקדמה: המלצה לכחלון שיעשה עוד מאותו הדבר ולהצהיר על זה עכשיו. או במילים של בינדמן:

עליו לזעוק בכל הכוח שהפעם הוא יילחם עד הסוף על הזכות של הזוגות הצעירים לדירה.

מוזמנים לקרוא ולהתרשם מההבנה הכלכלית בטור (או מהעדרה). על חוסר התבונה בהמלצה לצעוק “תאמינו לי הפעם אני רציני” אין לי מה להוסיף. על הנזק של מחיר למשתכן ושל מס דירה שלישית (שבינדמן חושבת שצריך עוד מהחומר הזה) כתבתי בהרחבה. זמין בבלוג:

עומר מואב, “מחיר למשתכן”, בלוג בעיקר כלכלה 

 

סמי פרץ, דהמרקר, גם כותב על כחלון ומחיר למשתכן, אבל בשונה מבינדמן מכלכליסט, הוא מסביר מדוע מדובר בתכנית גרועה.

סמי פרץ, “המפץ הפוליטי וסופה של מחיר למשתכן: תתכוננו למשחק חדש בשוק הדירות”, באתר דהמרקר, 21 לפברואר 2019

אני מסכים עם הביקורת של פרץ (כמובן), אבל בכל זאת חולק על דעתו בנושא אחד: סמי פרץ סבור שהמדינה צריכה לבנות להשכרה, או להקצות קרקע במיוחד למטרה זו בהיקף גדול מאוד (לא ברור מהכתבה מה המנגנון שפרץ מציע). זו טעות. אין כל סיבה שהמדינה תעסוק בחלוקה של נכסים למגורים מול השכרה, אני רואה רק חסרונות. הגדלת היצע הדירות ועצירת המלחמה במשקיעים תאפשר גידול ניכר בהיצע דירות לשכירות. משקיעים קטנים מסתפקים בתשואה נמוכה. עידוד מוסדיים להשקיע בדירות להשכרה אפשרי רק עם סבסוד מהמדינה וזה פשוט יקר ומיותר.

קצת ציטוטים מהטענות הנכונות של פרץ:

 

מוקדם להספיד את כחלון כפוליטיקאי, אבל אפשר כבר להספיד את תוכנית הדגל שלו. בין אם כחלון יהיה שר האוצר בממשלה הבאה ובין אם לאו, תוכנית מחיר למשתכן שהוא הוביל בשנותיו באוצר תגיע בקרוב מאוד לקצה, לפחות במתכונת שבה פעלה עד כה.

זו תוכנית יקרה מאוד, המסייעת למעט מאוד אנשים ומעוותת את שוק הדירות בצורה מוגזמת. אם כחלון לא יהיה שר האוצר, אף פוליטיקאי לא יחוש מחויב להמשיך אותה; ואם כחלון יישאר באוצר – גם הוא כבר מבין שזו תוכנית מרובת פגמים שלא הניבה תוצאות. היא לא באמת הורידה את מחירי הדירות, התמקדה בפתרון אחד בלבד, עלתה הרבה למשק, ואפילו לא שיפרה את מצבו הפוליטי של כחלון.

לאיש במערכת הפוליטית אין עניין להמשיך את התוכנית של כחלון, גם ברמה המקצועית־עניינית וגם ברמה הפוליטית – כי הם רואים שזה לא הביא את כחלון למקום טוב. המספרים מדברים בעד עצמם: מחיר למשתכן עלתה לקופת המדינה כ-6 מיליארד שקל עד כה, והם הוקצו לרכישת 25 אלף רוכשי דירות בסך הכל – הטבה של 240 אלף שקל בממוצע לדירה.