האם הרפורמה בחשמל טובה לציבור?

אני לא מכיר את פרטי הוויכוח בין משרד האוצר ומשרד האנרגיה מצד אחד, לבין משרד ראש הממשלה מצד שני, לגבי הרפורמה בחשמל. די ברור שהמתווה, אם ימומש, הוא שיפור המצב הקיים – הוא מגביר תחרותיות ומקטין את הכוח של עובדי חברת חשמל. ברור גם שהמחיר שאנחנו נשלם הוא מחיר כבד עבור הרפורמה (שוחד לחברי הארגון שהשתלט בחסות החוק על נכסי הציבור). פחות ברור אם הרפורמה בחשמל כדאית, וזאת בעיקר בגלל שלא ברור שהמתווה אכן ימומש במלואו. מימוש ההסכם הוא למעשה לב הוויכוח הגלוי בין הצדדים.

אורה קורן מדהמרקר בכותרת משבוע שעבר –

אורה קורן, “מי יזכה בקרדיט על הרפורמה בחשמל? קרע בין נתניהו למשרדי האוצר והאנרגיה”, באתר דהמרקר, 30 לאפריל 2018

“ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ’ אבי שמחון, ומנכ”ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר, שלא היו מעורבים עד כה ברפורמה, שלחו מכתב לשרי האוצר והאנרגיה ולמנכ”לי משרדיהם והעלו רשימת ספקות בנוגע לסעיפי הרפורמה, לעלותה ולתנאים הנדרשים להצלחתה.

השניים ניתחו את הרפורמה והגיעו למסקנה שהיא משאירה לחברת החשמל יותר מדי כוח ושליטה ברשת ההולכה – קווי החשמל הפרושים בין הערים. הרשת הזאת סובלת מתת־השקעה – וכדי לאפשר את פיתוח משק החשמל, נדרש להשקיע בה רבות. שמחון וגרונר סבורים שלחברת החשמל אין מספיק תמריצים להשקיע ברשת ההולכה, וקיים חשש שאם היא לא תעשה זאת – הרפורמה תיכשל.

במכתב הם הציעו לכלול ברפורמה ערבויות לפיתוח רשת ההולכה כולל תגובה למקרה שהעובדים לא ימלאו את התחיבויותיהם לפתח אותה. זאת לאור חשיבותה בהגברת התחרות ביצור חשמל מצד יזמים פרטיים.”

אוסיף כאן, שמניסיון העבר ניתן ללמוד שהממשלה מפצה מראש את העובדים עבור הסכמתם לרפורמה ובסופו של דבר העובדים לוקחים את הכסף אבל לא מבצעים את חלקם בהסכם. ותגובת המשרדים התומכים ברפורמה כפי שהיא מתגבשת:

“המקורות הממשלתיים אמרו כי ההצעה מיותרת, מכיוון שקיים מנגנון משמעותי שיחייב את העובדים לממש אותה – ההכרה בסעיפים שונים של הוצאות החברה במסגרת הוצאותיה המוכרות והמכוסות בתעריף החשמל. על ההכרה אחראית רשות החשמל במשרד האנרגיה, וללא אישורה – לא יהיו לחברה מקורות מימון לתשלומי ההטבות לעובדים.”

אם עד לנקודה זו עוד לא ברור מי מהצדדים צודק, אז מגיע טיעון המחץ כנגד שמחון וגרונר (או נגד נתניהו). כך טען המקור הממשלתי התומך ברפורמה:

 “הממשלה לא יכולה להורות לחברה למכור תחנות כוח. לשם כך צריכים את הרפורמה. אבל המדינה נותנת לחברת החשמל באופן שוטף הנחיות ותקציב לפיתוח רשת ההולכה. אם הרשת לא תפותח, חברת חשמל לא תקבל כסף, תפשוט את הרגל וכל העובדים יילכו הביתה”

אה, ברור, חברת חשמל פשוט תפשוט את הרגל והעובדים ילכו הביתה. אין ספק שזו אפשרות סבירה… אחזור על הערכת הביניים שלי (כפי שכתבתי כאן לפני כעשרה ימים): העובדים יקבלו 8 מיליארד שקלים, והרפורמה תבוצע באופן חלקי לכל היותר.

היום אורה קורן כבר מדווחת תחת הכותרת-

אורה קורן, “פשרה ברפורמה בחשמל: ההנהלה תתחייב להשקעות – העובדים לא יתחייבו לבצען”,באתר דהמרקר, 8 למאי 2018

לאחר שאנשי נתניהו דרשו כי הרפורמה תבטיח את פיתוח רשת הולכת החשמל – מסתמן סיכום שלפיו חברת החשמל תתחייב לפתח את מקטעי ההולכה והחלוקה ב–3 מיליארד שקל בשנה למשך חמש שנים ■ אבל סיכום זה לא יעוגן ברפורמה, אלא בהסכם נפרד שהעובדים אינם צד לו

כדאי לקרוא את הכתבה של קורן ולהבין שלחברת חשמל  – הנשלטת על ידי ארגון העובדים – יש אינטרסים חזקים מאוד לא לעמוד בהתחייבויותיה.