איך בולמים את עליית המחירים? כחלון עם הגב לקיר

אדריאן פילוט, “כך נערך כחלון לבלימת ההתייקרויות שמאיימות לשטוף את הקמפיין שלו”, באתר כלכליסט, 12 לאוגוסט 2018

הכתבה בכלכליסט מתארת את עליות המחירים במשק ואת המצוקה של כחלון בניסיון לבלום אותן:

שר האוצר כבר השיק קמפיין בחירות והתייקרות מחירי המזון ערב תקופת החגים מכניסה אותו ללחץ. כחלון ביקש מאנשי משרדו לגבש פתרונות לבלימת ההתייקרויות ושוקל לבטל או להפחית מכסים על שורה של מוצרי מזון. בכיר בתעשייה: “מגיע לו להיות בהיסטריה”

כחלון עם הגב לקיר. מחירים עולים, במידה מסוימת בגלל מהלכים שהוא הוביל או היה שותף להם, כמו למשל העלאת שכר המינימום. כבר אי אפשר להגדיל עוד את הוצאות הממשלה ולחלק עוד “מתנות” לציבור, וההכנסות ממיסים כבר לא מאפשרות להוריד מיסים נוספים וליצור אשליה של ירידת מחירים.

בסוף השבוע האחרון כחלון נכנס לכוננות גבוהה בניסיון לבלום את ההתייקרויות, וביקש מהצוותים המקצועיים במשרד האוצר שיציגו לו עוד השבוע רשימת חלופות בנושא. הצעת המכסים היא אחת מאותן חלופות. מבחינת כחלון, הפחתת או ביטול המכסים נתפסת כנשק יום הדין. ייתכן כי מהלך זה ייעשה באופן זמני בלבד אם ייצא לפועל. בין השאר, כחלון בוחן את המכסים על פירות, ירקות ומוצרי חלב.

נראה שאין לו ברירה אלא לעשות את מה שהוא שונא כנראה יותר מכל – לריב עם גורמים אינטרסנטיים. למשל על ידי הורדת מכסים על יבוא מוצרים שמיוצרים בארץ. אני מניח שהוא כבר ימצא דרך להתחמק גם מזה, או שיעשה את זה בצורה עקומה כהרגלו, למשל עם מכסות פטורות מכס במקום הורדת מכסים. כאן הסבר על החסרון של שיטת המכסות:

עומר מואב, “מכס או מכסה?”, בלוג בעיקר כלכלה, 23 במאי 2018