מודל סבסוד השכר – “המודל הגרמני”

יש טיעונים סבירים בעד מודל סבסוד שכר, הידוע גם כחל”ת גמיש (או “המודל הגרמני”), ויש טיעונים סבירים לא פחות נגד. אבל אם שר האוצר ומשרדו החליטו נגד, אז כתבות דהמרקר סיון קלינגבייל ודפנה מאור משוכנעות שזה בגלל בעיות אגו וקיבעון מחשבתי.

סיוון קלינגבייל ודפנה מאור, “האגו של משרד האוצר קונס את הציבור ב-4 מיליארד שקלים”, באתר דהמרקר, 26 לאוגוסט 2020

מתוך הכתבה:
חוסר מידע, חוסר אמון בשוק, שיקולי אגו וקיבעון מחשבתי — אלה הן הסיבות שבגינן נמנעת ממשלת ישראל משינוי מדיניות החל”ת הבזבזנית. זאת, אף שלהערכת כלכלנים הסבה מדיניות זו נזק של 3–4 מיליארד שקל (במונחים שנתיים), ניפחה את נתוני האבטלה — ועלולה ליצור “דור אבוד” של צעירים מובטלים. למרות ניסיון עולמי חיובי, קולות תומכים בקרב כלכלנים, קובעי מדיניות ונבחרי ציבור וגם לנוכח קואליציה נדירה של מעסיקים וארגוני עובדים — שר האוצר ומשרדו, בהובלת אגף תקציבים, ממשיכים להתעקש לחסום יישום חל”ת גמיש, שזכה גם לכינוי “המודל הגרמני” בשוק העבודה.
אז ראשית אציין את המובן מאליו: ברור שהמעסיקים וארגוני העובדים בעד. המודל מסבסד את שכר העבודה. ממש “קואליציה נדירה”…שנית, יש כלכלנים רבים שתומכים במודל של חל”ת גמיש, אבל זה לא בהכרח המודל הגרמני. המודל הגרמני מאפשר למעסיקים להקטין את היקף התעסוקה של עובדים ואת שכרם והממשלה משלמת לעובדים חלק משמעותי מהשכר שהורד.
היתרון הגדול של המודל הגרמני הוא שיפור הסטטיסטיקה: הוא באמת מקטין את שיעור האבטלה הנמדד, אבל הוא מודל מאוד בעייתי, שמעודד ניצול כספי ציבור לסבסוד שכר עובדים. מוטב, לדעתי, לצמצם את ההתחייבות להעניק דמי אבטלה לשנה ולאפשר גמישות באבטלה, כלומר לעבוד בלי לאבד את כל דמי האבטלה. לדוגמה, על כל שקל שכר מאבדים רק 40 אגורות דמי אבטלה.
הכתבה מצטטת רבים שמעלים טיעונים שונים ומשונים, כולם “גורם בכיר” או משהו כזה ואף אחד לא בשמו, ואף לא כלכלן אחד מצוטט בכתבה. משרד האוצר משיב:
ראשית, יש לציין שבמרבית המדינות מדובר בסבסוד שכר ולא במודל של חל”ת גמיש. שנית, מדינות שנקטו מדיניות של סבסוד שכר הגיעו למצב של סבסוד חלקים נרחבים מהמשק, וכיום מתמודדות עם קושי רב בשל העלויות הגבוהות. סבסוד שכר עלול למנוע יציאה מהירה יותר מהמשבר. … 
ואני אוסיף שהמודל הגרמני מזמין רמאויות בהיקף אדיר. האם זה לא מובן מאליו שמדובר במודל גרוע בהשוואה לחלופות? כנראה שלא לכולם, אבל לא כל מי שמתנגד לו סובל מבעיות אגו וקיבעון מחשבתי…