חוק התוצאות הלא צפויות

מסתבר שיש חבר כנסת ביש עתיד, רם בן ברק, שאני בטוח שהוא איש רציני וחיובי, אבל גם הוא, כמו כמעט כל חברי הכנסת, מימין, מרכז ושמאל, קצת מאותגר בסוגיות הכלכליות, ונוטה לסוציאל פופוליזם, שמתעלם מחוק התוצאות הלא צפויות. ובכן, מסתבר שחברות המשלוחים, וולט בראשן, גובות עמלה של כ-30% מערך העסקה מהמסעדות. אם היו גובות רק 15% זה היה מצוין, כך לפחות סבור בן ברק. אז המסעדות יכלו להרוויח מעט והצרכנים לשלם יותר. אז מה עושה ח”כ בן ברק? פנה לשר הכלכלה בבקשה שיגביל את עמלת המשלוחים בתקופה זו ל-15%.
כך הוא כותב:
ענף המסעדנות, שגם בימים כתיקונם סובל מקשיים רבים ושולי רווח נמוכים, מנסה בימים אלה לשנות את פניו, ומי שמצליח להחזיק מעמד מפנה את פעילותו למשלוחים, שמשרתים את האזרחים שאינם יכולים לצאת מהבית. לאחרונה, מאז תחילת משבר הקורונה, אנחנו רואים שחברות משלוחי המזון, ובראשן וולט, מנצלים את המצב לרעה ומעלים עמלות, או לכל הפחות משאירים את העמלות הגבוהות על כנן, וכך הן אינן מאפשרות לאותן מסעדות להתקיים

עדי דברת מזריץ, “השף חיים כהן: “אני לא עובד עם וולט. זה מעגל דמים”, באתר דהמרקר, 30 למרץ 2020

למה זה בעייתי לדעתי? כי האיש שיושב בכיסא שר הכלכלה עוד עלול להשתכנע… ומה יקרה אם הוא יגביל בתקנה (שעת חירום, בכל זאת, תקנות זה מתבקש) את העמלה ל-15%?
במקרה הטוב וולט יגבו יותר ישירות מהלקוח, והמסעדות יורידו מחירים (כי היום המחירים של המסעדות לא נקבעו ברגולציה אלא תוצאה של תחרות, והתחרות היא שמובילה אותם לשולי רווח נמוכים, וסביר שגם בשיטה שונה היא תמשיך), ולא יקרה כלום למעשה.במקרה הפחות טוב, המערכת תשתבש ולא יהיו לנו משלוחים. כי וולט לא תמשיך לעבוד עם חצי העמלה אם היא לא תוכל לגבות את העמלה החסרה ממקור אחר. וכדאי גם לזכור שאין לוולט מונופול. ולכל מסעדה שמורה הזכות להפעיל שליחים באופן עצמאי.
החשש שלי הוא שהשילוב של משבר והתפרעות תקציבית, עם הפופוליזם הרגיל שממנו סובלים (או נהנים) הפוליטיקאים שלנו, יוביל לנזקים ארוכי טווח, לא רק ישירות על התקציב אלא גם להתגברות הפופוליזם וחוסר האחריות.
חלף שבוע מאז שביקרתי את חבר הכנסת מ”יש עתיד” רם בן ברק, על הצעת החוק שלו להגביל את עמלת השליחים ל-15% מערך העסקה במשלוחים ממסעדות. היום חברת הכנסת, מאי גולן, מראה שהיא לא נשארת מאחור: היא מציעה להגביל ל-10%. בום! הביסה את המתחרה מיש עתיד.
כך היא מסבירה בפוסט:
הקורונה הכלכלית לא פחות מסוכנת מהנגיף עצמו. בשבועיים האחרונים קיבלתי פניות רבות מבעלי מסעדות ולכולם אותה טענה: “מאי, העמלות המטורפות של חברות שליחויות המזון הורגות אותנו. זה צינור החמצן היחיד שנשאר לנו בימים אלו ולא יכול להיות שנשלם עמלות של עשרים ושלושים אחוזים, בשום מקום במשק אין עמלות כאלו…” הצעת חוק חדשה שהגשתי מציעה לשים סוף לתופעה הזאת. כן, מגיע לחברות השליחויות להרוויח, אבל רווח סביר והוגן, כזה שלא ימוטט את בעלי העסקים הקטנים שכבר עכשיו נמצאים על הקרשים.
גולן מוסיפה צילום של קטע מכתבה שמדווחת על היזמה. היא מדגישה בצילום את “הצעת חוק של חברת הכנסת מאי גולן.” למרבה התדהמה, בצילום ששיתפה יש ציטוט של מסעדן שאומר –
חברות המשלוחים לא יעבדו באחוזים כאלה. זה חוזה הפסדי
ח”כ בן ברק בהשוואה לח”כ גולן נראה פתאום ממש רציני ואחראי ואפילו מתנסח בענייניות…