תגובה למאמר “השובתים שלא עלו על הבריקדות” (קו פנים מרס 2008)

במאמרו של משה ריינפלד (“השובתים שלא עלו על בריקדות”, קו פנים, מרץ 2008), שהתבסס על ראיון עם שני חברי סגל, נמשך הקו המשתלח בפקידי האוצר תוך השענות על טענות שבסיסן העובדתי רעוע.

כך למשל ניתן ללמוד מהכתבה שלמשרד האוצר “מנגנון ההסברה משומן היטב”  שבעזרתו ובעזרת התקשורת הישראלית הצליח לעוות את דימוי המרצים בציבור. אבל האמת היא, שמלבד דוברות, למשרד האוצר אין מנגנון הסברה, ובמאבקו מול הסגל הבכיר הוא לא העסיק משרד פרסום. דווקא ארגון הסגל, שהוציא כסף רב להעסקת משרד פרסום, היה הצד הפעיל בענייני יחסי ציבור. בוודאי שהרמיזה שהתקשורת נוטה לצד האוצר אינה עולה בקנה אחד עם המציאות.

המרואיינים חזרו על טענה שהושמעה רבות במהלך השביתה, על פיה האוצר משמיץ את חברי הסגל על כך שאנו עובדים רק שש שעות בשבוע. האמת שונה: באוצר טענו שיש חברי סגל שלא עושים דבר (עבור השכר המשולם להם) מלבד הוראה של שש שעות בשבוע. טענה נכונה, שסביר להעלותה כאשר מעוניינים לקדם דיפרנציאליות בשכר. תגובת המרואיינים, על פיה אנו עובדים שעות רבות מאוד בממוצע, כפי הנראה נכונה, אך אינה סותרת את טענת האוצר.

הטורים הרבים בעיתונים ובאתרי האינטרנט, שנכתבו על ידי חברי הסגל במהלך השביתה, השתלחו בבוטות בפקידי האוצר. כמעט בכולם נטען שהצורך בהעלאת שכרנו במטרה להציל את מערכת ההשכלה הגבוהה מובן מעליו, אך פקידי האוצר נמנעים לעשות כן משום שהללו לקו באידיאולוגיה ניאו-ליבראלית, במקרה הטוב, או שהם פשוט מושחתים שמתחנפים לעשירים, במקרה הרע. פקידי האוצר, ראוי לציין, תמכו לאורך כל הדרך בהעלאת שכר המרצים. אבל, הם דרשו בתמורה את יישום דוח שוחט. לגיטימי בהחלט להתנגד לשכר דיפרנציאלי המבוסס על הישגים, אבל הטענה שתמיכה בהמלצות ועדת שוחט מעידה על שחיתות, לוקה בחוסר יושרה אינטלקטואלית.

לסיום, לאורך כל המשא ומתן קבלנו עדכונים מחברי הועד על ההתפתחויות השונות, אבל דווקא בסיום השביתה הסתפקו נציגנו בהודעה לקונית על העלאת שכר של 24%, כפי שציינו המרואיינים בכתבה. אבל נציגנו למשא ומתן לא רק הונו את הציבור בטענה שתוספות השכר מיועדות להלחם בבריחת המוחות, הם גם הונו את חברי הסגל הצעיר. בניגוד לעמדת האוצר, שסבר שיש לצמצם את הפער הרחב בין שכר הוותיקים לבין זה של הצעירים, שכן דווקא האחרונים הם בעלי המוחות הבורחים, נציגנו התעקשו על הגדלת הפערים. ההסכם, בסופו של דבר, הוסיף משקל ניכר לוותק וכתוצאה שכרו של מרצה צעיר יעלה בפחות מ-24% במהלך השנתיים הקרובות ואילו שכרו של פרופסור וותיק יעלה בשיעור גבוה בהרבה. מידע מפורט מהוועד לא התקבל עד היום.