הדרך לתחבורה ציבורית בשבת ע”פ מירב מורן

מירב מורן, כדי שתהיה תחבורה ציבורית בשבת, ייתכן שנצטרך לתת אותה בחינם, באתר דהמרקר, 03 לפברואר 2019

תחבורה ציבורית חינם ועוד טענות תמוהות של כתבת התחבורה של דהמרקר, מירב מורן.

הטענה המרכזית של מורן היא כנגד כל אלטרנטיבה לתחבורה הציבורית שאנחנו מכירים. כל מה שצריך לשיטתה זה אוטובוסים ורכבות מסובסדים בכבדות עם קווים ולוחות זמנים ידועים מראש.

לטענתה כל חלופה גמישה שמציע השוק כושל:

אין פלא שחברות כמו פורד ואובר, שניסו להפעיל שירותי תחבורה המבוססים על עקרונות של קווים גמישים ולוחות זמנים תלויי ביקוש, נחלו כישלון. זה מודל גרוע שיש בו שתי אופציות: נסיעה יקרה, כי מסיעים מעט נוסעים, או מייגעת כי מסיעים רבים.

אבל מההצלחה האדירה של via מורן פשוט מתעלמת, וזו כבר הטעיה חמורה של הקוראים. (מורן כתבה לפני זמן לא רב נגד הניסוי עם via שצפוי בתל אביב).

ולמה תחבורה ציבורית בשבת צריכה להיות חינם? (כשאנחנו כבר יודעים שתחבורה ציבורית בחינם זה רעיון רע, ולמעשה התחבורה הציבורית בישראל כבר זולה מידי למשתמש ויקרה מידי למשלם המיסים). ובכן, זה השוחד למפלגות החרדיות בתמורה לאישור תחבורה ציבורית בשבת. אם היא תהיה בחינם (והנהגים לא יהיו יהודים) אז יש כנראה פחות חילול שבת (לא שחילול שבת באמת מטריד את העסקנים החרדים). אז הנה הבונוס האמיתי: תחבורה ציבורית חינם גם במוצש לרווחת הציבור החרדי. או במילים אחרות, מורן מציעה שוחד כספי לציבור החרדי אבל בצורה מאוד לא יעילה.

מורן גם מציעה מקל נגד החרדים:

בערים ובשכונות החרדיות התפתחה מערכת ענפה של שירותי הסעות ללא רישיוןכיום יש מאזן אימה: הרשויות אינן אוכפות את החוק על שירותי התחבורה הפיראטיים שמפעילים החרדים, והרבנים מעלימים עין מקווי אוטובוסים מחוץ לסטאטוס קוו שיוצאים לדרך לפני צאת השבתאפשר להוסיף עוד אוטובוסים ורכבת, ולאיים בעדינות שאם לא יאפשרו זאת, יאכפו את החוק נגד שירותי ההסעה הפיראטיים..

מורן מצטרפת לקו הריכוזי של ממשלת ישראל, שנועד להגן על קבוצות אינטרס צר ולפגוע בשירות לציבור ובקופה הציבורית. הנה התפתחה מערכת הסעה ציבורית שמספקת שירות מבוקש על ידי השוק הפרטי, ללא כל סובסידיה ציבורית. להלחם בהם? בדיוק הפוך. צריך לשחרר את השוק לעוד יוזמה פרטית! אז גם ההתנגדות החרדית לתחבורה ציבורית תקטן, השירות לציבור ישתפר, ויחסכו מיליארדי שקלים מהקופה הציבורית.