שפיכת כסף לא צפויה להועיל

אז לשפוך כסף על הציבור, בעיקר על בעלי ההכנסה הנמוכה, לא יגדיל את הצריכה ולא יתרום לכלכלה??
לאורך התקופה האחרונה אני טוען בפוסטים ובראיונות לתקשורת שהניסיון להמריץ את הכלכלה על ידי שפיכת כסף על הציבור נועד, לפחות בשלב זה, להיכשל. גם במיתון רגיל אני מאוד סקפטי לגבי היכולת של מדיניות כזו (“מדיניות קיינסיאנית”) לסייע משמעותית לצמצום האבטלה, במיוחד בכלכלות כמו ישראל שרוב הביקושים למוצרי צריכה הם בכלל מיבוא. אז בוודאי שבמיתון שנגרם בגלל איסור פעילות וחשש מהידבקות, שפיכת כסף לא צפויה להועיל.
בעלי ההכנסה הנמוכה שישפכו עליהם כסף יגדילו את הצריכה, אבל בעיקר צריכה של מוצרים ולא של שירותים. כלומר צריכה בענפים שלא נפגעו וצריכה של מוצרי יבוא. בעלי ההכנסה הגבוהה – הצרכנים שמוציאים שיעור גבוה מהכנסתם על שירותים – יגיבו מעט מאוד לכסף שהממשלה מחלקת להם. מחקר חדש של מספר כלכלנים ידועים, כולל הכוכב מהרוורד רג’ צ’טי, מגיע למסקנה, המבוססת על בסיס נתונים גדול:
Stimulus payments to low-income households increased consumer spending sharply, but had modest impacts on employment in the short run, perhaps because very little of the increased spending flowed to businesses most affected by the COVID-19 shock.
These results suggest that traditional macroeconomic tools – stimulating aggregate demand or providing liquidity to businesses – may have diminished capacity to restore employment when consumer spending is constrained by health concerns. During a pandemic, it may be more fruitful to mitigate economic hardship through social insurance.
שזה אומר בעברית פשוטה ש…. כנראה אני צודק…
ויש לזכור, הממצאים האלה הם בארה”ב, שהיקף היבוא יחסית לתוצר הוא קטן מאוד בהשוואה לישראל. בקיצור, התכניות של נתניהו לשפוך כסף על הציבור בשביל להתניע את הכלכלה, נועדו לכישלון. הם לא יותר, כך להבנתי, מאשר תעמולת בחירות פופוליסטית. חבל מאוד שיש לנתניהו גיבוי מלא מיועצו הפרופסור אבי שמחון, ומאכזב אפילו יותר ששני הפרופסורים שיועצים לנתניהו ושמחון – אורי חפץ ונעמי פלדמן – תומכים בגישה השגויה הזו – לנסות לתמרץ את הכלכלה על ידי שפיכת כסף על הציבור, לפני שיש חיסון לקורונה. (תמיכתם היא להערכתי הסיבה שמתייעצים איתם… ). ואולי חשוב להדגיש את הברור מאליו: שפיכת הכסף על הציבור יכולה להעמיק את המיתון ותגרום לנו לשלם מחיר כבד בעתיד.
מוסיף הבהרה: כפי שכתבתי בפוסטים קודמים, אני מבקר את שפיכת הכסף במטרה להניע את הכלכלה. אני בהחלט סבור שיש לסייע למי שנפגע וזקוק לסיוע. ולשפוך כסף על כולם זו דרך מאוד מאוד לא יעילה לעשות את זה.