שוב נותנים כסף לאינטל? (נכתב עם יניב ריינגטרץ ופורסם בידיעות 12.7.05)

בכוונת ממשלת ישראל להעניק מתנה נדיבה, כ-400 מיליון דולר, לחברת אינטל, אשר מקיימת “מכרז” בין מדינות העולם בתקווה למצוא את המדינה הנדיבה ביותר. לאינטל הכנסות שנתיות של 34 מיליארד דולר ורווח נקי של 7.5 מיליארד דולר.  ישראל לעומתה שרויה בקשיים כלכליים, צמיחה מאכזבת, חוב לאומי גבוה בשיעור העולה על 100% מהתוצר, אבטלה גבוהה, ושיעורי עוני מהגבוהים בקרב המדינות המפותחות. האם לא ניתן למצוא שימוש טוב יותר לכסף?

מדינת ישראל למודת ניסיון עם חברת אינטל. באמצע שנות ה-90 הקימה אינטל את מפעל “אינטל קריית גת”, בעזרת מענק נדיב של כ-600 מיליון דולר. המפעל מעסיק כ-2,200 עובדים קבועים ועוד כ-1,500 זמניים, כלומר, מדינת ישראל השקיעה מעל 160 אלף דולר לכל עובד, כולל עובדי קבלן שנהנים משכר נמוך. התחושה בקרית גת לפני הקמת המפעל הייתה אופטימית, אך התחלפה לאדישות עקב השפעתו השולית של המפעל על קריית גת. רוב העובדים הקבועים אינם גרים בקרית גת, ואנשי קריית גת מועסקים בעיקר דרך קבלני כוח אדם.

עידוד התעסוקה בעיירות הפיתוח הוא יעד חשוב, אך האם לא ראוי לנצל סכומי עתק אילו בדרך טובה יותר? הרוב המכריע של העסקים במשק, הינם עסקים קטנים, שמעסיקים מעל מחצית מהעובדים במגזר הפרטי. העלות הממוצעת ליצירת מקום עבודה בעסקים אילו אינה גבוהה מעשרת אלפים דולר. האם לא עדיף לעודד יזמות והקמת עסקים קטנים?

רצוי פשוט לצמצם את המיסוי על עבודה, ולעודד בכך באופן ישיר יצירת מקומות עבודה, ולא באופן עקיף ומעורפל, תוך התערבות הממשלה בכיווני הפיתוח הרצויים לכלכלה. האם ברור שהעתיד הכלכלי והתעסוקתי נימצא דווקא באינטל? מדוע לא לעודד תעסוקה בכלל מגזר ההי-טק שמאופיין בעלות עבודה גבוהה, בעיקר עקב המיסוי הגבוה, ובקושי הולך וגדל להתחרות מול כוח האדם המשכיל והזול במזרח אסיה ובהודו? האם ברור שענפים שאינם עתירי טכנולוגיה לא מהווים מקור חשוב ליצירת מקומות עבודה ולצמיחה כלכלית? הניסיון מוכיח שמוטב לאפשר לכוחות השוק להשפיע על כיווני ההתפתחות של המשק ולא להפקיד את התכנון הכלכלי בידי פקידים ופוליטיקאים. אילו הינו משאירים את כיווני התפתחות המשק בידי ממשלות ישראל במקום בידי כוחות השוק, הינו עדיין מגדלי תפוזים ומלטשי יהלומים, במקום להיות מעצמה טכנולוגית מהשורה הראשונה בעולם.

סבסוד השקעה בהון, יוצר בזבוז כספי ציבור והסטה של תהליכי ההתפתחות הטבעיים של הכלכלה. הורדה פשוטה בשיעורי המיסוי, לעומת זאת, מסייעת לכל מגזרי המשק, ומעודדת יצירת מקומות עבודה, בהתאם ליתרונות היחסיים של המשק הישראלי, ללא הכוונה מיותרת מלמעלה. ואם דווקא רוצים לסייע לקריית גת או לכלל עיירות הפיתוח,  האם לא עדיף להשקיעה בחינוך וליצור דור חדש של עובדי טכנולוגיה משכילים, במקום עוד משרות עובדי קבלן לתושבי קריית גת? כוח אדם איכותי ימשוך בסופו של דבר חברות כמו אינטל להשקיעה בקריית גת גם ללא הסובסידיה המופרזת של 400 מליון דולר.