ראש השנה 2018 – סקר עמדות הציבור היהודי בענייני דת בעיתון הארץ

חמי שליו, “סקר הארץ: 50% מהצעירים היהודים בישראל לא מאמינים שמוצא האדם מן הקוף”, באתר הארץ, 09 לספטמבר 2018

מצד אחד רובם מאמינים באלוהים. מצד שני מרביתם בעד פתיחת מרכולים בשבת. ערב ראש השנה מתחקה סקר “הארץ” אחר הרגלי הדת של היהודים בישראל ומגלה שאחד מכל שלושה לא מאמין שמוצא האדם מן הקוף וככל שהיהודי צעיר יותר, כך הוא דתי ונכון יותר לכפות את דתו

ראש השנה, מבקש עיתון הארץ להציץ “בנבכי הנֶפֶשׁ היְהוּדִי ההוֹמִיָּה” של האוכלוסייה היהודית הבוגרת בישראל ולבחון את אמונותיהם מנהגיהם הדתיים ודעתם על נושאים שונים, ששיקולי דת משמשים בהם תפקיד מרכזי. קצת פרשנות:

 

הסתגרות וכפייה: 

אחד הנתונים המעניינים ביותר (והמטרידים), שנחשף בסקר, עקבי עם התפישה הרווחת בישראל שליהודים יש מעמד עליון (במובנים כאלה ואחרים). המעמד העליון, רבים סבורים כך אני מבין, קשור לאמונה שאנחנו היהודים “עם נבחר” (כך סבורים 56% מהיהודים בישראל). ובכן, הנתון המטריד הוא שמול תמיכה מרשימה של 61% בנישואי הומואים/לסביות (במדינה עם דתיים רבים), רק 38% תומכים בזכות למיסוד הזוגיות בנישואין של יהודי/ה עם לא יהודי/ה.

 

זהותו של הציבור הימני (השולט בישראל):

  1. אמונה באל: הציבור הימני מחזיק באחוזים הגבוהים ביותר של אמונה באל (78% ימין, 34% מרכז, 15% בשמאל).
  2. האמונה שהעם היהודי נבחר: גם בנתון זה, בהשוואה לשאר ההשתייכויות הפוליטיות, הציבור הימני מנצח (79% ימין, 41% מרכז, 13% שמאל). הנתון המפתיע הוא שיש יותר מאמינים מקרב הציבור הימני שהעם היהודי הוא נבחר (79%) מהמחזיקים באמונה באל (78%).
  3. זכותנו על ארץ ישראל: 74% מהציבור הימני בישראל מאמין שזכותינו על ארץ ישראל נובעת מהבטחה אלוהית לעומת 8% בלבד! בשמאל.
  4. הכחשת אבולוציה: בכלל הציבור רק 44% מאמינים בתיאוריה המדעית המקובלת והיא שיש לקופים ולאדם הורה קדמון משותף. לא ראיתי את הנתון בנפרד לתומכי הימין אבל בגלל האמונה הרווחת באל בימין אני מניח ששם זה נמוך בהרבה.

 

עמדות כלכליות?

אין בסקר עמדות כלכליות, אבל דווקא בתחום הזה הימין הישראלי מיישר קו עם השמאל (כך להבנתי בהיעדר נתונים מסודרים – רק מהאזנה לרוב נבחרי הציבור במחנה הימין) . בקיצור, המצב קשה…