מאמצי כחלון להורדת מחירי החשמל

ליאור גוטמן, “מאמצי כחלון למתן את התייקרות החשמל הצליחו: התעריף יעלה בינואר ב-2.9%”, באתר כלכליסט, 24 לדצמבר 2018

זאת לאחר שחברת החשמל הודיעה רשמית על השגת הפשרה מול סימנס, אלסטום ו-ABB ועל כך שהיא צפויה לפיצוי של 465 מיליון שקל; הדבר קיזז מהעלייה המתוכננת שעמדה במקור על עד 8%

אבל האמת היא שכחלון אולי התאמץ, אבל הוא לא היטיב כלל עם הציבור בישראל. מה שאפשר את העלאת מחיר החשמל ב-2.9% במקום 8% זה שילוב של שני גורמים:

  1. במסגרת פשרה מול סימנס, אלסטום ו-ABB חברת חשמל צפויה לקבל פיצוי של 465 מיליון שקל
  2. האוצר יוותר על גביית המס הנוסף על הפחם

הפיצוי הוא קצת כמו “העודפים בתקציב” – עודפים שלא היו. לחברת חשמל יש גרעון ענק שבסופו של דבר אנחנו נשלם. הסכום החד פעמי של 465 מיליון שקלים היה נכנס לחברת חשמל בכל מקרה, והוא מעט מקטין את החוב של חברת חשמל – אך לא מדובר על מקור הכנסה בר קיימה שיכול באמת לאפשר את ההוזלה של מחיר החשמל.

וכמובן הורדת המס על הפחם (או אי העלאתו) די דומה להחלטת ממשלה לסבסד ישירות את החשמל באחוז מסוים. אבל, כמו שאתם כבר יודעים, אין לממשלה עץ כסף וכל שקל שהיא נותנת לנו הוא על חשבוננו.

בקיצור, מדובר בקוסמטיקה, שלא לומר הונאת הציבור. (גם אם אתעלם מפוטנציאל הנזק הבריאותי/סביבתי שנובע משימוש בפחם במקום גז)

להוריד באמת את מחיר החשמל דורש מאמץ אמיתי ולא נעים – כזה שכחלון לא אוהב. להיכנס למלחמה מול הוועד וההסתדרות ולצמצם את ההטבות המטורפות שמקבלים עובדי חברת חשמל, ולפתוח את התחום לתחרות, או להתעמת עם החברים ולפעול להורדת מחיר הגז.

אסור להצביע כחלון, אורלי לוי, למקרה שאתם תוהים, מאוד דומה לו. שניהם פופוליסטים מזיקים. אבל אם אתם לא לגמרי מחוברים למוח, ואתם מרגישים שאתם ממש חייבים להצביע לאחת משתי המפלגות שכל הגישה שלהם היא “אנחנו אכפתניקים” – כלומר כחלון או אורלי לוי, אז אני חושב שפוטנציאל הנזק של לוי נמוך מזה של כחלון. אבל אני מבין שיתכן שאופתע.