כרוניקת גירעון ידועה מראש

איזה קטע מוזר, מחלקים מתנות ומורידים מסים, ופתאום יש חריגה מיעד הגרעון. מדהים! איך לא ראינו את זה מגיע!…

חיים לוינסון, “נתניהו זימן דיון דחוף בגירעון 2018 ובהשלכותיו על תקציב הביטחון”, באתר דהמרקר, 06 לנומבר 2018

בדיון נוסף שנערך אתמול אמר מנכ”ל משרד האוצר לראש הממשלה כי לא קיים מקור תקציבי לתוספות ביטחוניות. בכיר באוצר ל”הארץ”: “אין דרך לבצע את תקציב 2019 בלי העלאת מיסים. נקודה”

שזה קצת מוזר שהוא, ראש הממשלה, “מר כלכלה” לא ראה מראש את מה שהיה די צפוי, ושכל מה שמטריד אותו זו הגדלה (כנראה מיותרת) של תקציב הביטחון. הנטל העתידי על משלמי המיסים? לא מעניין. הפגיעה ביכולת הממשלה להגדיל השקעה בכבישים, תחבורה ציבורית, בריאות? לא מעניין.

עוד מדווח לוינסון:

במהלך הדיון ציין באב”ד כי לא קיים מקור תקציבי לתוספות ביטחוניות וכי בממילא האוצר נמצא בחריגה משמעותית מיעד הגירעון (3.6% בפועל לעומת היעד 2.9%). נתניהו שאל את באב”ד: “אם כך, למה אתם רוצים לתת לגימלאי המשטרה מיליארדי שקלים?”. באב”ד השיב כי גם לתוספות אלו אין מקור תקציבי.

הבנתם את זה, גם מנכ”ל האוצר, אחד המנכ”לים הפוליטיים ביותר שהיו לנו, שלרוב העדיף לתמוך בפופוליזם של כחלון על חשבון המקצועיות, מודה שהייתה כאן החלטה חסרת אחריות בעניין השוטרים (אולי כי כחלון קיבל אותה מאחורי גבו).

ומה אמר ראש הממשלה?

שיש לחשוב מחדש על כל הנושא ואף לשקול לערער לבית הדין הארצי לעבודה על הפסיקה שחייבה את המדינה לשלם תוספת לפנסיה כחלק מהצמדת שכר השוטרים לזה של החיילים.

שוב נשאלת השאלה, איפה היה ראש הממשלה עד היום, ומדוע הוא מקשקש עכשיו כשכבר ברור שהוא לא יעשה דבר לביטול ההסכם, ונראה שפשוט לא באמת מעניין אותו הגרעון. ואכן, לוינסון מדווח:

גורמים במשרד ראש הממשלה אמרו ל”הארץ” כי נתניהו לא מתכוון לסטות מההסכם עם השוטרים.

אגב, כדאי לזכור שגם יעד הגירעון הוא גבוה בצורה לא סבירה. בתקופה של צמיחה כלכלית ותעסוקה מלאה צריך לצמצם חוב ציבורי ולא להגדילו, כך שאפשר יהיה להגדילו בשעת מיתון.

ראיון ברדיו תל אביב עם רועי כ”ץ, גם על כחלון ונתניהו וגם על המדיניות הכלכלית של טראמפ.

ראיון ברדיו גלי ישראל עם שרון גל בנושא הגירעון: