הקוד האתי לאקדמיה

טוב, כנראה שאני צריך להתייחס ל”קוד האתי” שכתב פרופסור אסא כשר, לבקשתו של שר החינוך בנט, לגבי התנהגות מרצים במוסדות להשכלה גבוהה. המכון הישראלי לדמוקרטיה לוחץ עלי 🙂 ראו טריגר: “הקוד האתי לאקדמיה” בדף הפייסבוק של המכון הישראלי הדמוקרטי.

1. מרצים באוניברסיטאות ובמכללות, בעיקר במדעי החברה, משפטים וכדומה, מנצלים את הבמה להטפה אידאולוגית/פוליטית. זה לפעמים מגיע לרמות הזויות. (בבית הספר לעבודה סוציאלית בבן גוריון, בזמן שהעובדים הסוציאליים שבתו, הסטודנטים קיבלו נקודות זכות אקדמיות על סיוע להפגנות.)

2. ההתנגדות הנחרצת לדוח כשר מגיעה בעיקר ממחנה השמאל. אני מניח שלא היינו שומעים את אותה ההתנגדות מאותם אנשים אם המטרה הייתה להקטין את ההטפה הימנית בישיבות הממומנות מכספי ציבור ובבתי הספר בזרם הממלכתי דתי, ואפילו באוניברסיטאות כמו אריאל ובר אילן.

3. ההבחנה שהמתנגדים עושים קשורה, איך לא, לחופש האקדמי, אבל החופש לחקור ולדווח אמת (שזה ליבו של החופש האקדמי) לא מושפע להבנתי מהקוד האתי. ובאולמות ההרצאות בהחלט רצוי מאוד שהמרצים יעסקו בהוראה של תחום המחקר ולא בהטפה.

4. ההתלהמות הדרמתית של המרצים בתקשורת וברשתות החברתיות מופרזת לחלוטין ומראה כמה שרבים מהם פשוט דמגוגים/מטיפים שהגישה המדעית אינה נר לרגליהם.

5. להערכתי ההטפה הימנית/דתית במימון כספי ציבור מגמדת את ההטפה השמאלנית באוניברסיטאות. אני לא רואה את בנט ממנה את כשר לטפל בזה.

6. קשה לי להאמין שהקוד האתי בכלל ניתן לאכיפה בצורה סבירה והכפייה שלו מלמעלה לא תגרום למרצים לשנות את ההתנהגות שלהם. אני בהחלט רואה סטודנטים מ”אם תרצו” מפריעים למרצים “שמאלנים” גם אם המרצים מלמדים כפי שצריך, במקרה ש”אם תרצו” לא אוהבים את העובדות. ובאופן דומה אני יכול לראות סטודנטים מהמחנה של הסוציאל-פופוליסטים מפריעים למרצים ללמד ממצאי מחקרים שהם לא אוהבים.

אני מניח שיש סטודנטים שגם יאשימו אותי בניצול הבמה להטפה לא מקצועית. זה לא קרה בעבר – לפני ש”יצאתי מהארון” וחשפתי את החיבה שלי לחופש כלכלי בתקשורת, עד אז לסטודנטים לא ממש היה מושג לגבי העמדות שלי. אני חושב שזה המקרה לגבי מורים לכלכלה במוסדות הטובים. יש חומר ללמד ולא מקובל לנקוט עמדה בהרצאות בנושאים פוליטיים.

7. קשה לכתוב קוד אתי סביר שמצליח לקלוע למטרה. בקוד של פרופ’ כשר יש הגדרה לפעילות פוליטית אסורה: ״כל פעילות שיש בה תמיכה ישירה בעמדה מסוימת במחלוקת ציבורית מוכרת, הבאה לידי ביטוי מתמשך בכנסת ובשיח הציבורי, בזיקה ברורה למפלגה או למפלגות, בכנסת או מחוצה לה, או התנגדות ישירה לעמדה כזו באופן מפורש״

אז תאוריית האבולוציה אסורה להוראה? אסור ללמד תלמידים את ממצאי המחקר על סחר חופשי? על פיקוח שכר דירה?