הפטור ממס שמתכנן האוצר

הפטור ממס שמתכנן האוצר, מירב ארלוזרוב מדווחת:

מירב ארלוזורוב, “מתנה לעשירים ואפליה של שכירים: הפטור ממס שמתכנן האוצר”, באתר דהמרקר, 7 ליוני 2018

באב”ד [מנכ”ל משרד האוצר], שדיבר בכנס של איגוד החברות הציבוריות הנסחרות בבורסה, השמיע באוזני הקהל האינטרסנטי בדיוק את מה שזה רצה לשמוע: “אנחנו בוחנים את הפחתת המס על רווחי הון למשקיעים קטנים, בהיקף רווחים של עד 50 אלף שקל. אנחנו בעד הורדת המסים, שתאיץ את הצמיחה”

הרציונל העומד מאחורי ההצעה, לפחות בחלקו, הוא חלק מ”המלחמה” במשקיעים בדירות, מדובר בהצעה גרועה. ראשית, כפי שארלוזורוב מציינת, כשמחשבים את הפער בין המיסוי על רווחים מהשכרה לעומת רווחים משוק ההון צריך לקחת בחשבון את המיסוי הכבד ברכישת דירה. שנית, ארלוזורוב גם צודקת שרווח של 60 אלף שח לשנה משוק ההון זה לא בדיוק משקיע קטן – זה תיק של מעל מליון שקלים. ואני אוסיף שאם רוצים לטפל בעיוותי מס, כדאי לבטל פטורים ולא להוסיף עיוות על עיוות.

לא שאני באמת חושב שמדובר בבעיה חמורה שיש פטור של עד 60 אלף שח על הכנסות משכר דירה. בעלי הדירות משלמים כאמור מס רכישה ובסה”כ נהנים מתשואה די נמוכה. בשונה מבאב”ד אני גם חושב שהמלחמה במשקיעים היא מלחמה שגויה.

אגב, שמעתי חלק מהנאום של באב”ד באותו הכנס. הוא נשמע כמו דובר זחוח של שר האוצר ולא כמו “דרג מקצועי” כפי שהוא הקפיד להדגיש. הזחיחות, שלא זכתה למענה הולם מהעיתונאית שראיינה אותו, הייתה בגלל הירידה במחירי הדיור. אבל הזחיחות חסרת הצדקה. אמנם באב”ד הדגיש שהמדיניות היא “היצע, היצע, היצע” ו”הרחקת משקיעים” אבל נתוני התחלות הבניה מראים שירידת המחירים נובעת מירידה בביקוש ולא מהגדלת ההיצע, ועל פי הנתונים נראה שלמלחמה במשקיעים יש השפעה חשובה ומזיקה על התחלות הבניה.

חבל שהדרג המקצועי באוצר לא מבין את ההבדל בין עגבניות לדירות. לדירות יש חיי מדף ארוכים. להורדת מחירים דרך צמצום בביקוש וירידה בהתחלות בנייה יש השפעה מיקרת על דירות בעתיד ובעיקר על “מחיר שירותי דיור” – השכרה. שוק במחסור צריך לעודד משקיעים לא להרחיק אותם!

במיוחד מקומם הניסיון להרחיק משקיעים קטנים מהשוק כשבמקביל המדינה מסבסדת משקיעים מוסדיים לבנייה להשכרה. שילוב של איוולת עם עוול.

ואחרון: את הגדלת ההיצע ניתן היה לעשות באותו ההיקף בלי “מחיר למשתכן” – מי שלא מתנגד למחיר למשתכן לא יכול להתהדר בתואר “דרג מקצועי” – מדובר בתכנית נוראית שנועדה להוריד מחירים בצורה מלאכותית בעלות גבוהה, בנזק ארוך טווח, ובחלוקה אקראית של סכומי כסף גבוהים.