מלחמות הסכמי הסחר של טראמפ

האקונומיסט מפנה את תשומת לב קוראיו לכך שטראמפ חתם לאחרונה (נובמבר 2018) על הסכם הסחר ארה”ב-מקסיקו-קנדה, והיום כבר מפר את ההסכם באיומים להעלות את המכס על מקסיקו אם המקסיקנים לא יעצרו את ההגירה הלא חוקית לארה”ב.

Donald Trump vows to use tariffs to punish Mexico for migrants, The Economist, May 31st 2019

העובדה הזו מטילה צל כבד על הטענה שטראמפ מנהל מלחמות סחר עם אירופה וסין במטרה להגיע להסכמים חדשים שבהם יש פחות חסמי סחר. איזה אינטרס יש לסין או לאיחוד האירופי לחתום על הסכמי סחר עם נשיא שלא מכבד את ההסכמים שהוא חותם עליהם? 

 

ולעניין הכלכלה: אזרחי ארה”ב ישלמו את המחיר הכבד של מכסים על מוצרי צריכה וגם התעשייה האמריקאית תפגע בגלל פגיעה בשרשרת הייצור (מכסים על מוצרי ביניים). למי שחדש כאן, אני ממליץ לקרוא קצת על הכשל בהבנה הכלכלית שמכסים תורמים למי מהצדדים לסחר: 

אסף צימרינג ועומר מואב, “האם חוק עידוד השקעות הון תורם לכלכלה ומשיג את מטרותיו המוצהרות?”, נייר מדיניות 2016.01, ינואר 2016

 

ככל שעובר זמן, העובדות שתומכות בתזה שמדובר בנשיא כושל מתגברות, על חשבון התזה שמדובר באיש עסקים מבריק שיודע “לסגור עסקה.” טראמפ, על פי העובדות, הוא איש עסקים כושל, ומסתבר שהוא גם נשיא כושל. המקסיקנים יעצרו את ההגירה בדיוק כמו שהם בנו חומה על חשבונם… באקונומיסט מנחשים שטראמפ מכין את הרקע לבחירות. הפניית הזרקור למהגרים לא חוקיים שאונסים ומסממים את האמריקאים, זו הדרך.

אם טראמפ באמת יטיל מכסים כבדים על יבוא ממקסיקו, אני מנחש שהתוצאה תהיה פגיעה בכלכלה המקסיקנית ועלייה בהגירה לארה”ב. ואולי זה מה שטראמפ באמת רוצה, אבל בין קונספירציה מתוחכמת לבין סתם טיפשות ופופוליזם קצר טווח, אני בוחר בדרך כלל בפרשנות של סתם טיפשות ופופוליזם, בוודאי במקרה של טראמפ. מצורף ציטוט לפוסט פייסבוק מצוין של אסף צימרינג שמסביר מדוע מכסים על ייבוא ממקסיקו ייטו להגדיל את הרצון להגר ממקסיקו לארה”ב:

 

עריכה: בעקבות תגובות רבות, אציין שבכלל יש ירדה כבר עשור בהגירת מקסיקנים לארה”ב, וכנראה שההגירה כיום כבר שלילית: יותר מקסיקנים עוזבים את ארה”ב מאשר נכנסים.

והאם טראמפ מסוגל באמת לסגור את “עסקת המאה” להסכם שלום לפתרון הסכסוך הישראלי-פלסטיני? אני מהמר שלא.