מכתב פתוח לסגנית ראש עיריית ת”א – מיטל זהבי

שלום למיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה בעירייה.
כבר די הרבה שנים (שמונה אם אני לא טועה) את מחזיקת תיק התחבורה בעיר ומפעם לפעם את מפרסמת “חזון תחבורה,” החזון באמת מקסים, אבל המציאות עגומה, ובפועל לא רק שאין שיפור אלא שהדברים נעשים גרועים משנה לשנה.
אתמקד בנושא החניה. המדיניות שאתם מקדמים היא צמצום שטחי החניה בעיר. לא רק במרחב בציבורי אלא גם צמצום שטח החניה הפרטית בבניינים חדשים/מחודשים. צמצום שטח החניה במרחב הציבורי במטרה לפנות שטחי כביש להולכי רגל או רוכבי אפנים היא סבירה, אבל צמצום היצע החניות בלי ניהול הביקוש יוצר מצב בלתי נסבל: אין חניה.
שטחי החניה במרחב הציבורי – כחול לבן – שמטרתם העיקרית לאפשר חניה לטווח קצר, לקניות, לביקור חברים וקרובים, וכדומה, משמשים בפועל שטח אחסון לטווח ארוך לכלי רכב פרטיים, בשיטת כל הקודם זוכה. כתוצאה, באזורים רבים בעיר פשוט אין חניה ברוב שעות היממה. הדבר גורם למצוקה רבה, לגודש בכביש בגלל חיפוש חניה, וכתוצאה גם החרפה בזיהום האוויר. וזיהום אוויר, למקרה שלא ידעת, פוגע בבריאות.
יש פתרון לבעיה, פתרון שגם את וגם ראש העירייה יודעים שהוא נכון: לגבות תשלום עבור חניה. לא נדרש תשלום רב. שקל לשעה, למשל, יספיק בשביל להחזיר את החניה בכחול לבן לציבור, על חשבון מחסני המכוניות. לשלם 10 שקלים לחניה של 10 שעות כאשר מבקרים קרובי משפחה למשל, זה סכום נמוך שאינו מעיק יותר מידי. אבל מי שבוחר לאחסן את הרכב שלו במרחב הציבורי 24/7, למעט נסיעה פה ושם, כבר ישלם 600 או 700 שקלים לחודש. סכום שיגרום לרבים לחפש חלופה: חניה מחוץ לאזורי הביקוש או אפילו לוותר על הרכב.
לחלופין, או בנוסף, ניתן לחלק לכל משק בית תו חניה אחד, ולרכוש את תווי החניה מהמעוניינים לוותר עליו בתמורה לסכום משמעותי. כך או כך, המצב הקיים הוא בלתי נסבל. לא רק שימוש פסול במשאבי הציבור, מדיניות החניה חינם פוגעת קשות ברווחת הציבור ולמעשה בחיים עצמם. כן, אנשים מתים מזיהום אוויר.
למרבה האבסורד קידמתם מגבלות על כמות החניה האפשרית בשטח הפרטי (תקן החניה), בזמן שאתם מאפשרים חניה חינם, ללא מגבלה דומה, במרחב הציבורי. את לא מבינה כמה שהמדיניות שלכם לא סבירה ולא עקבית?
האמת היא שאת מבינה מצוין, אבל הפופוליזם והפחד מהציבור, ציבור שהתרגל לסבול, ציבור שלא מבין שניתן לצמצם את הסבל במדיניות נכונה, ולא רוצה לשלם על חניה, מנצח. כן, הציבור בתל אביב מתקשה לדמיין מצב טוב יותר, אוויר נקי יותר, וחושב שתשלום על חניה זו רק גזירה. את יודעת מצוין שזו טעות בהבנה. אבל את שותפה לכניעה לפופוליזם.
מיטל להבי, כשלת בתפקידך. תתפטרי.
בברכה,
עומר מואב