מי רוצה להיות שר האוצר הבא?

עירית אבישר, “מי רוצה להיות שר האוצר הבא?”, באתר YNET, יוני 22 2019

זו הכותרת למאמר של עירית אבישר, YNET, על:

האם תפקיד שר האוצר בישראל הוא כפוי טובה; למה דווקא עכשיו, כשצריך לטפל במשבר הגרעון, התפקיד מהווה הזדמנות, והאם הציבור מעריך שרי אוצר מתנחמדים כמו כחלון או קשוחים כמו שהיה נתניהו

כמה ציטוטים נבחרים מהראיון:

לכחלון הייתה הבטחת בחירות, והוא עמד בה: חילק כספים ולא העלה מיסים. אלא שהתפיסה הזו של ‘לחלק לציבור’ היא קצת ילדותית. אי אפשר באמת לחלק, כל שקל שנותנים חייב להגיע ממקום אחר. ואז או שגובים מיסים כדי לממן את החלוקה הזו, או שהגירעון עולה, ותראו כמה מהר ראינו את המציאות הזו טופחת על פנינו”, אומר פרופ’ עומר מואב, מרצה לכלכלה בבינתחומי הרצליה ובאוניברסיטת ווריק באנגליה, שגם כיהן בעבר כיועץ הכלכלי בתקופת שר האוצר יובל שטייניץ.

אז לפי מה שאתה אומר אין משמעות של חלוקת הכסף על ידי שר האוצר?

ברור שצריך לחלק נכון את העוגה, ויש משמעות לקביעת סדרי עדיפויות בצורה עניינית ולא פופוליסטית. אבל לטעמי שר אוצר טוב, שגם יזכה להערכה הוא כזה שיבצע מהלכים קשים נגד קבוצות אינטרס שונות כגון יבואנים שהם מונופול. שר אוצר טוב הוא מי שמוביל רפורמות קשות שמעוררות התנגדות, ועושה צעדים כמו הפחתת מכסים במקומות מסוימים – זה צעד לא קל כי יש מי שנפגע מכך. אבל אלו צעדים שבסופו של דבר הם נכונים למשק.

למה אין בציבור הרחב הערכה לשר אוצר ש”מחלק כספים” לטובתו?

שר אוצר שאומר שיש לו כסף עלול למצוא עצמו בבור בלי תחתית. כי אז כל אחד יראה כמה הוא נתן למטרה מסוימת, ויבוא וידרוש גם לעצמו. אי־אפשר לצאת מזה, הדרישות רק ילכו ויגברו, ואף אחד לא יהיה מרוצה.

מואב לא אופטימי לגבי העתיד:

יש בעיה, שנובעת מכך שהשיח הכלכלי הציבורי בישראל הוא שטחי ולוקה בחוסר הבנה ברוב המקרים. הפוליטיקאים שרוצים לרצות את הציבור ואת התקשורת ולשרוד פוליטית נכנעים לקבוצות אינטרס צרות ולגחמות בציבור. בדרך כלל רק כשיש משבר אמיתי, אז אפשר להוביל תוכניות וצעדים קשים, שיועילו לכלכלה בטווח הארוך.