הגזבר החברתי מעודד חיסכון!

התפתחות מעניינת בבניין המשותף שלנו: הגזבר הגיע למסקנה שחשוב מאוד לחסוך למען העתיד. הוא לא חושב על קיצוץ הוצאות למען הקופה המשותפת, אלא על כל אחד ממשקי הבית המתגוררים בבניין!

הגזבר שלנו אינו איש של הגיגים, הוא איש של מעשים! הוא מיהר וקבע הנחה בתשלום לוועד הבית בהתאם להיקף החיסכון של המתגוררים בכל דירה. הגזבר קבע נוהל ונוסחה: נציג הדירה יגיש לגזבר אישורים לגבי הפקדות לקופות גמל, קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקרן השתלמות ובהתאם להיקף החיסכון, בנוסחה מעט מורכבת (שמחייבת העסקת רואי חשבון), תינתן ההנחה.

הגזבר פרסם את ההחלטה והוסיף נימוקים: ראשית, חשוב לעודד אנשים לחסוך למען עתידם. שנית, מי שלא יחסוך אולי יתקשה לשלם לוועד הבית בהגיעו לגיל פרישה, וכך, בזכות יוזמתו, קופת ועד הבית תשגשג והדיירים בבניין יזכו לביטחון כלכלי ואושר רב. הגזבר גם תלה בלובי הבניין צילום גדול של עצמו, מעל הכיתוב: “הגזבר שלכם מחלק הטבות לציבור”

אבל הכלכלן החמוץ מדירה 6, כמו תמיד, מנסה להרוס את המסיבה:

ראשית, טען הכלכלן, לא ברור שתפקידו של הגזבר לעודד חיסכון. הדיירים אינם ילדים קטנים, והם יודעים לנהל את ענייניהם גם ללא עזרתו של הגזבר. יתרה מזו, הרי יש חוק במדינה שמחייב הפרשה לפנסיה. ההטבה הנוספת שמציע הגזבר בעיקר תעודד את בעלי ההכנסה הגבוהה לחסוך יותר, אבל זו בדיוק הקבוצה שאין צורך לדאוג לה.

שנית, ההנחה בדמי ועד הבית, ללא קיצוץ בהוצאות, תיצור גרעון וכתוצאה נאלץ להעלות לכולם את מס הוועד. הגזבר, הבהיר הכלכלן, לא באמת יכול לחלק הטבות לציבור, הוא בסופו של דבר יוצר עלות מיותרת (להעסיק רואה חשבון ולהשיג את כל האישורים הנדרשים בכל שנה) ומעביר כסף מכיס לכיס. וחמור מזאת, מהכיס של בעלי ההכנסה הנמוכה לכיס של בעלי ההכנסה הגבוהה.

מעריציו של הגזבר שאלו אותו: “וואו, איך חשבת על זה? פשוט גאונות”
אמר להם הגזבר, קראתי כתבה שראש ההסתדרות מתנגד לביטול הטבת המס על קרנות ההשתלמות, וראיתי את כל התגובות שמצדיקות אותו ומגנות את משרד האוצר שרק רוצה לקחת, ובום!

הערה לתגובות הצפויות:

אני מאוד בעד ביטול כל ההטבות לחיסכון, אבל לא כדרך להכביד עוד על העשירונים העליונים אלא כדרך להוריד את שיעורי המס. הדבר הנכון לעשות הוא לפשט את מערכת המס: להוריד את שיעורי המס ולבטל סיבוכים ופטורים מיותרים. כמובן שבהעדר מנהיגות ועם כוח מופרז של ההסתדרות, אין סיכוי לשינוי.

הייתם חושבים שההסתדרות שמייצגת את בעלי ההכנסה הגבוהה דווקא צריכה להסכים לעסקה שכולם יכולים להרוויח ממנה: ביטול הפטורים והורדת שיעורי המס. ובכן, מסתבר שגם בעשירון העליון לא כולם מנצלים את הטבות המס בצורה מלאה. אבל יש הבדל בין המגזר הפרטי לציבורי. בציבורי כמעט כולם כן מנצלים את ההטבה עד תום. זה הסיפור כנראה להתנגדות ההסתדרות.