מלחמת סחר: בנט נגד הרשות

ג’קי חורי, הגר שיזף ורויטרס, “ישראל תמנע מהרשות הפלסטינית לייצא תוצרת חקלאית דרך ירדן החל ממחר”, באתר הארץ, 09 לפברואר 2020

הגבלה זו מחריפה את הסכסוך הכלכלי ומצטרפת להנחיית שר הביטחון בשבוע שעבר לעצור את הייבוא החקלאי לישראל, בשל הגבלות שהטילה הרשות הפלסטינית על ייבוא עגלים מישראל

בתגובה לטענה שלי שיש סתירה בין תמיכה במצב של בני אדם שחיים תחת כיבוש צבאי ללא זכויות אזרח מלאות לבין ערכים ליברליים, מסבירים לי מגיבים רבים שאין סתירה, שהרי דיכוי האוכלוסיה הפלשתינית נועד להגן עלינו. ברמה העקרונית אני כמובן מקבל את הטיעון, רק שבפועל הדיכוי חורג ממתחם ההגנה על אזרחי ישראל. והנה דוגמא כששר הבטחון בנט מעניש את הפלשתינים בגלל שהם מגבילים יבוא עגלים מישראל.

ישראל תמנע מהרשות הפלסטינית לייצא תוצרת חקלאית דרך ירדן החל ממחר (ראשון), כך נמסר ל”הארץ” ממתאם פעולות הממשלה בשטחים. מלשכת שר הביטחון, נפתלי בנט, נמסר כי מדובר בצעד ענישה בעקבות צמצום הייבוא של עגלים מישראל לרשות, וכי ככל שהמשבר לא ייפתר צפויים צעדי הענישה להחמיר. ב-2019 ייצאה הרשות סחורה חקלאית בסך של כ-502 מיליון שקל. 

העונש אינו מגבלות יבוא לישראל משטחי הרשות (מהלך לגיטימי במלחמת סחר, גם אם לא תמיד נבון במיוחד), העונש הוא חסימת הייצוא של הרשות לירדן!

יאללה, מי רוצה להצדיק את בנט, או שמסכימים שמדובר בבריונות מגונה? בנט, יש להזכיר, לא היה לוחם גדול למען סחר חופשי כשכיהן כשר הכלכלה, ונכנע אז לחקלאים שהיום דורשים סחר חופשי אבל רק מול הרשות ולא חלילה יבוא לישראל מהעולם.