עובדים זרים ושכר מינימום

“ראש המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ’ אבי שמחון, מציע לבטל את חובת תשלום שכר המינימום והזכויות הסוציאליות לעובדים הזרים בישראל: “אנחנו מייקרים את המחיה לקשישים סיעודיים, כדי שבנפאל יחיו טוב יותר” ■ האוצר, משרד הרווחה וההסתדרות מתנגדים בתוקף”
 
 כך מדווחת מירב ארלוזורוב, דהמרקר, תחת הכותרת: “היועץ של נתניהו: עובדים זרים יקבלו פחות משכר מינימום”
ארלוזורוב מסכמת את הכתבה:
“בקיצור, הפעם הרעיון של שמחון הוא כנראה מרחיק לכת מדי. ספק אם יימצאו הכלכלנים או אנשי הרווחה שיתמכו בו, ואולי טוב שכך.”
אז נמצא הכלכלן שתומך ברעיון של שמחון, בוודאי בתחום הסיעוד.
כדאי לקרוא את הכתבה ולהבין את הטיעונים. אני רק אבהיר שתי נקודות:
ראשית, אני באמת לא רואה בעיה בכך שעובד שמגיע ממדינה ענייה יקבל שכר שנקבע בהתאם לביקוש ולהיצע, גם אם הוא נמוך משכר המינימום. שכר המינימום נועד להבטיח איזו הכנסה שמאפשרת מחייה סבירה. לא רלוונטי כלל לעובד זר שחוסך את רוב הכנסתו. ברגע שהעובדים הזרים בישראל יכולים להחליף מעסיק על פי בחירתם (לפחות אחת לכמה חודשים) אז אין בעיה של עבדות. ואם ניתן להקל על מי שזקוק למטפל סיעודי, אז אני בעד.
הרי אף אחד לא מציע לחוקק חוק שיחייב אותנו לשלם עבור מוצרים שיוצרו בארצות עניות מחיר גבוה ממחיר השוק, מתוך תקווה שהעובד יקבל שכר גבוה יותר, וקשה להצביע על הבדל עקרוני. אגב, השכר הגבוה לעובדים הזרים מתורגם בחלקו לפחות לעלויות גבוהות יותר לעובד הזר להגיע לישראל. מגרדי הקופונים בתהליך פשוט מרוויחים יותר.
שנית, אם רוצים בכל זאת לייקר את ההעסקה של עובדים זרים בגלל תחרות מול עובדים ישראליים, אז אפשר לעשות את זה דרך מיסוי. לא עדיף שהמעסיק ישלם מס למדינת ישראל במקום לשלם לעובד הזר שכר גבוה משכר שיווי משקל? אני ממש נגד ייקור העבודה במקרה של סיעוד (ולא, אין לי אף קרוב משפחה שנזקק כרגע לסיעוד). מדובר במכה קשה מאוד למי שנזקק לעובד סיעוד ואני בעד להקל.